Byggeriet af den nye Storstrømsbro er egentlig under skærpet tilsyn. Ikke desto mindre fortsætter sagerne om brud på arbejdsmiljøloven.
Det milliarddyre brobyggeri er nu oppe på mindst 103 sager om brud på arbejdsmiljøloven, siden første spadestik blev taget i september 2018. Det viser kontrolrapporter fra Arbejdstilsynet, som TV2 ØST har fået aktindsigt i. Samtidig har arbejdet hos det portugisiske firma CNBT været så farligt, at politiet har rejst tiltale mod virksomheden, fordi selskabets bygningsarbejdere har været i fare for at styrte i døden fra høje arbejdsplatforme.
Det er en rigtig god idé. Der er mange store infrastrukturprojekter på vej, og det er byggerier med en høj ulykkesrisiko
De mange problemer har nu fået beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) til at nedsætte en særlig arbejdsgruppe, som skal hjælpe med at løse problemerne med arbejdsmiljø og sikkerhed på broen.
- I forbindelse med byggeriet af Storstrømsbroen har der ad flere omgange været konstateret en række udfordringer med arbejdsmiljøforholdene, lyder det i kommissioriet for arbejdsgruppen.
- På den baggrund har beskæftigelsesministeren og transportministeren besluttet at nedsætte en tværgående arbejdsgruppe, som skal samle erfaringerne fra store infrastruktur- og byggeprojekter, og afdække, hvad der kan gøres for at undgå lignende situationer i fremtidige store infrastruktur- og byggeprojekter samt udarbejde konkrete anbefalinger hertil, lyder det.
Artiklen fortsætter under billedet.
Udenlandske firmaer giver problemer
Ifølge kommissoriet for arbejdsgruppen er store projekter som byggeriet af Storstrømsbroen præget af stor kompleksitet. Der er blandt andet mange udenlandske underentreprenører og arbejdstagere, hvor der kan være særlige udfordringer at håndtere med arbejdsmiljøet.
Derfor får nedsættelsen af arbejdsgruppen ros af Peter Hasle, professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet, skriver Fagbladet 3F.
- Det er en rigtig god idé. Der er mange store infrastrukturprojekter på vej, og det er byggerier med en høj ulykkesrisiko, men som samtidig har så store ressourcer, at de kan være med til at vise vejen og sætte en ny standard for hele byggebranchen, siger professoren til Fagbladet 3F.
Artiklen fortsætter under videoen.
Hos Vejdirektoratet har man trods de mange alvorlige sager tillid til konsortiet bag byggeriet. Sådan lød det mandag fra projektdirektør Erik Stoklund Larsen.
- Det har været en svær opstart for hovedentreprenøren, så jeg håber, at vi har fået indarbejdet nogle rutiner hos entreprenøren, som kan virke fremadrettet. Vi ser i hvert fald en helt anden tilgang til arbejdet med sikkerhed, end vi så midtvejs i året sidste år, sagde Erik Stoklund Larsen.
Det italienske konsortium oplyste ligeledes mandag til TV2 ØST, at de målrettet arbejder med arbejdsmiljøindsatsen på byggepladsen.
- Det vil sige, at alle medarbejdere modtager et obligatorisk sikkerhedskursus før man får adgang til pladsen. Vi har noteret os at frekvensen af notifikationer er klart faldende over tid, hvilket viser, at sikkerhedsarbejdet virker efter hensigten. Hertil kommer at det er særdeles positivt at hele projektet har været forskånet for alvorlige ulykker siden begyndelsen i 2018, sagde Christian Lemvigh, pressetalsmand for den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).