Historisk fragtskib har været under ombygning i syv år - sådan ser det ud i dag

Arbejdet med at istandsætte fragtskibet Hawila har været i gang siden 2017.

I 2017 lagde fragtskibet Hawila til land i Holbæk Havn efter at have været på vandet i kort tid.

Siden har en gruppe frivillige knoklet for at omdanne det 34 meter lange træskib til et, der kan fragte større mængder gods på tværs af verdenshavene.

quote - Vi vil bruge vores skib til at transportere kaffe eller kakao fra Caribien til Danmark på en bæredygtig måde

Johan Beck, bådbygge

Men det arbejde er tilsyneladende mere omfattende end som så.

Efter planen skulle skibet i hvert fald have været sat til søs i slutningen af 2021 – og i dag er der fortsat et stykke vej til mål, fortæller Johan Beck, der med til at bygge båden.

- Der er meget af træet, der er blevet skiftet ud, men der mangler en hel del endnu, siger Johan Beck og viser de af skibets planker, der skal erstattes.

Johan Beck er en af de omtrent 30 frivillige, der skal få Hawila på vandet igen.
Johan Beck er en af de omtrent 30 frivillige, der skal få Hawila på vandet igen. Foto: Orson Bernild-Brown

Skal sejle verden rundt

Project Hawila, som renoveringsarbejdet er døbt, blev igangsat af en gruppe venner, der ikke nænnede at se skibet blive sendt til skrot, da det blev fundet i en havn i Kastrup for syv år siden.

I første omgang var ambitionen med projektet at få det 34 meter lange fragtskib, Hawila, ud at sejle igen. Den ambition blev indfriet i 2017.

Hele skibets skelet af træ er i gang med at blive udskiftet.
Hele skibets skelet af træ er i gang med at blive udskiftet. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Siden har både amatører og professionelle bådbyggere tilsluttet sig projektet i Holbæk Havn, der nu handler om at gøre Hawila til et internationalt godsskib.

- Vi vil bruge vores skib til at transportere kaffe eller kakao fra Caribien til Danmark på en bæredygtig måde – så det er en drøm om at gå tilbage i tiden og gøre tingene på en gammel måde, siger Johan Beck.

Store dele af skibets træskelet er råddent. For første gang i 40 år skal skibet derfor underlægges en gennemgående renovering, for at det igen kan krydse verdenshavene.

Og så er meningen desuden, at skibet skal sejle på vaskeægte vindenergi.

Skibet skal udelukkende drives af vindenergi, forklarer projektets kommunikationsansvarlige Karoline Hill.
Skibet skal udelukkende drives af vindenergi, forklarer projektets kommunikationsansvarlige Karoline Hill. Foto: Orson Bernild-Brown

- Vi ser en masse forurening rundt omkring os, og det er også fra havene, siger Karoline Hill, der er kommunikationsansvarlig for projektet og tilføjer:

- Vi vil bare ikke bidrage til det. Vi vil gerne være anderledes, og vi prøver det her af, som har vist sig at fungere i tusind år.

Handler om mere end vind i sejlene

Den reviderede udgave af Hawila skal dog kunne mere end at transportere varer, forklarer Johan Beck.

- Vi vil gerne opnå et fællesskab, hvor vi kan sejle og lave aktiviteter sammen med unge mennesker og folk, der er interesseret i det samme, som vi er, for eksempel skibsbygning, sejlads og kulturen omkring det, siger han.

Bådbyggerne forventer, at båden står klar i løbet af 2025.
Bådbyggerne forventer, at båden står klar i løbet af 2025. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Af samme årsag forventer Johan Beck også, at skibet kan blive brugt i forbindelse med undervisning.

- Før har vi sejlet med skoleelever og deres lærere og forældre. Det håber vi at kunne komme til igen, når skibet er færdigt, siger han.

Båden forventes at stå færdig i løbet af næste år.

Læs også
Historisk fragtskib renoveres af Europas bedste bådebyggere i Holbæk
Læs også
Historisk fragtskib renoveres af Europas bedste bådebyggere i Holbæk

Nyhedsoverblik