Det er ikke altid let at forklare, hvordan et udslæt ser ud eller hvor dyb en flænge er, når man ringer til Akuttelefonen. Det ville være nemmere, hvis sygeplejersken under opkaldet kunne se skaden med egne øjne og vejlede derudfra – og det kan de nu på Holbæk Sygehus.
Fra og med januar 2020 er det nemlig muligt at have videokontakt med sygeplejersken, når man ringer til Akuttelefonen på sygehuset.
I akutmodtagelsen får vi ofte patienter ind, der venter længe på at blive behandlet for mindre skader, de kunne have håndteret selv
- Video giver mulighed for, at vi bedre kan vurdere skadens omfang og vejlede den tilskadekomne mere præcist. Det kan også støtte pårørende, som måske er usikre på, hvad de skal gøre i situationen, siger Hanne Baden Nielsen, der er ledende oversygeplejerske i Akutafdelingen på Holbæk Sygehus.
Det kræver en smartphone
Det eneste, det kræver, er, at man ringer fra en smartphone, som man kan optage video fra.
Ringer man ind med sygdom eller skade, som det giver mening at se billeder af, kan sygeplejersken spørge, om der må sendes en sms til borgerens telefon, der vil etablere en videoforbindelse. Borgeren skal selv gå ind i sms’en og godkende, at telefonens kamera må benyttes, og derfra bliver der så automatisk sendt videobilleder fra telefonen til sygehuset.
Artiklen fortsætter under billedet.
Sygeplejersken får billederne direkte op på sin computer og kan ud fra dem så vurdere, om man skal et smut forbi akutafdelingen, eller om man kan klare det over telefonen.
- I akutmodtagelsen får vi ofte patienter ind, der venter længe på at blive behandlet for mindre skader, de kunne have håndteret selv, hvis de havde følt sig mere trygge. Videokontakten kan være med til at skabe tryghed, fordi man via telefonen kan vise skaden til en fagperson og få en tilbagemelding med det samme. På den måde sparer vi både tid for patienterne og for vores personale, siger Hanne Baden Nielsen.
Hanna slog armen til karate
Kameraet på din smartphone er et effektivt våben. I hvertfald hvis man spørger Hanna Sams Edlund Jensen fra Asnæs.
Hun er ni år og for nylig faldt hun til karate, og skulle bedømme smerten på en 10-trins skala.
- Det føltes nok som otte eller ni, siger hun.
Artiklen fortsætter under billedet.
I hvertfald var det nok til, at hendes mor ringede til akuttelefonen, hvor video-muligheden blev brugt.
- Det betød jo, at vi ikke skulle til at køre til skadestuen og var egentlig tryg nok ved det, for nu var hun blevet tilset. Havde vi ikke været trygge, så havde vi sagt, at vi godt kunne tænke os at komme derud. Vi var helt vildt trygge ved det, siger Christina Sams Edlund Jensen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Sygeplejerske kan se hævelse og misfarvning
Ifølge Hannas mor var det beroligende, at have sygeplejersken fra akutafdelingen med live.
- Jeg ved godt, at sygeplejersken ikke kunne sætte en finger på og mærke hende, men hun kunne i hvertfald se med øjnene. Jeg skulle også røre Hanna og hun sagde, at det så fint ud ud fra det, hun kunne se i telefonen, siger Christina Sams Edlund Jensen.
Artiklen fortsætter under billedet.
For sygeplejerske Ulla Toftkær, der arbejder i Akutafdelingen på Holbæk Sygehus og tog imod opkaldet, var det af afgørende betydning, at hun kunne se den skade, som de talte om.
- Her var det relevant for mig i min beslutning, at jeg kunne se albuen, som det her opkald handlede om. Dels kunne jeg se, om der var hævelse og misfarvning, og dels kunne jeg se i hvilket omfang, patienten kunne bruge albueleddet.
Flere kan blive hjemme
Holbæk Sygehus anslår, at hvert syvende skadestuebesøg kan undgås ved at benytte video i forbindelse med telefonopkald. Akutmodtagelsen har 23.000 besøg om året, så det svarer til næsten 3500 besøg årligt.
Hanne Baden Nielsen forventer dog også, at videosamtalerne vil medføre, at der kommer nogle i akutafdelingen, som ellers ville have været blevet væk.
- Nogle borgere har tendens til at undervurdere skaden, når de ringer ind. Det oplever vi nogle gange med mænd, der for eksempel har skåret sig. Ved hjælp af billederne fra telefonen vil vi fremover kunne vejlede dem bedre og måske overbevise dem om, at de skal besøge os, siger Hanne Baden Nielsen.
Uanset om vi skulle have været på skadestuen eller ej, så kunne sygeplejersken følge med alligevel og være forberedt til, vi kom ind
Hanna og hendes mor er da også begejstret for den nye metode
- Det kan jeg kun se det positive i. Uanset om vi skulle have været på skadestuen eller ej, så kunne sygeplejersken følge med alligevel og være forberedt til, vi kom ind. Eller hvis det var en akutsituation, man stod i med at stoppe en blødning, så har man en sygeplejerske, der siger, om det er rigtigt, det man gør, siger Christina Sams Edlund Jensen.
Materialet gemmes ikke
Videomaterialet bliver ikke gemt eller lagret nogen steder, efter opkaldet er afsluttet. Hverken borgeren eller det sundhedsfaglige personale har altså mulighed for at tilbagekalde billederne igen.
Det skal ifølge Holbæk Sygehus sikre, at personfølsomme oplysninger ikke ender i hænderne på uvedkommende.
Den nye service er tilgængelig for alle, der ringer til sygehusets akuttelefon i dag- og aftentimerne fra en smartphone.
Videoopkald bliver allerede brugt i Region Hovedstaden og Region Nordjylland, men Holbæk Sygehus er det første sygehus i Region Sjælland, der prøver kræfter med metoden.