452,4 millioner ekstra skal sikre motorvej

Forligspartierne har besluttet at bevillige de ekstra 452,4 millioner kroner, det kræver at færdiggøre den sidste strækning af Kalundborgmotorvejen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Ærgrelsen var stor, da Vejdirektoratet tidligere på året foreslog omfattende besparelser på den kommende motorvej til og fra Kalundborg. 

Pengene var nemlig blevet for få på grund af prisstigninger, og derfor foreslog myndigheden, at der alligevel ikke skulle være motorvej på hele strækningen.

quote Jeg er både lettet og enormt begejstret over, at der nu er en afklaring

Rasmus Horn Langhoff (S)

Men nu kommer der alligevel motorvej på hele den 23 kilometer lange strækning, fortæller socialdemokraten Rasmus Horn Langhoff, der er valgt til Folketinget i Kalundborgkredsen. Forligspartierne er blevet enige om at bevillige yderligere 452,4 millioner kroner til at dække byggeriets ekstraudgifter.

- Jeg er både lettet og enormt begejstret over, at der nu er en afklaring og sikkerhed omkring Kalundborgmotorvejen, siger Rasmus Horn Langhoff, der er lokalvalgt i Kalundborgkredsen, glad for, at slaget er vundet.

Rasmus Horn Langhoff er lettet over, at motorvejsprojektets sidste strækning bliver en realitet.
Rasmus Horn Langhoff er lettet over, at motorvejsprojektets sidste strækning bliver en realitet. Foto: Pressefoto

Som TV2 ØST tidligere har fortalt, begyndte udfordringerne, da priserne på materialer steg, og det blev dyrere end først antaget at bygge motorvejen. 

Helt konkret var prisen steget fra 2,1 til 2,6 milliarder kroner. Derfor foreslog Vejdirektoratet, at vejen skulle forblive motortrafikvej på den syv kilometer lange strækning mellem Jyderup og Bjergsted.

Bygningen af motorvejen til Kalundborg sker i tre etaper. I den tredje etape foreslog Vejdirektoratet at spare penge ved at nøjes med motortrafikvej på en del af strækningen.
Bygningen af motorvejen til Kalundborg sker i tre etaper. I den tredje etape foreslog Vejdirektoratet at spare penge ved at nøjes med motortrafikvej på en del af strækningen. Foto: Lonni Haugaard (grafik)

Det førte til store protester blandt lokalbefolkningerne på strækningen, og den lokalvalgte politiker Rasmus Horn Langhoff (S) var heller ikke tilfreds. 

- Nu er spareforslaget endelig ryddet af vejen. Vi får en hel og sikker motorvej, der bliver til gavn for os alle sammen. Det er afgørende for udviklingen på Vestsjælland, at der er gode forbindelser og god infrastruktur, siger han. 

Også transportminister Thomas Danielsen (V) er godt tilfreds med løsningen.

- Jeg er meget glad for, at vi er enige om, at den fulde løsning er den rigtige. Det er et vigtigt stykke infrastruktur, der styrker den sjællandske sammenhængskraft og binder Kalundborg endnu bedre sammen med det overordnede danske vejnet, siger han i en pressemeddelelse.

Lokalt pres var hjælpsomt

Næstformanden mener, at motorvejen vil kunne tiltrække virksomheder og dermed skabe arbejdspladser i kommunen. Derudover kan byen blive mere attraktiv for uddannelser, fordi det vil blive lettere at pendle.

- Vi vil kunne gøre det godt og sikkert at være pendler fra og til Kalundborg. I det hele taget vil vi kunne sikre, at Kalundborg kommer tættere på Holbæk, Roskilde og København, ved at transporttiden bliver kortere, siger Rasmus Horn Langhoff.

Læs også
Skarp kritik af forslag om at forkorte motorvejsbyggeri
Læs også
Skarp kritik af forslag om at forkorte motorvejsbyggeri

Kalundborg Kommune har et stort antal arbejdspladser inden for medicinal- og biotek-brancherne med fabrikker fra Novo Nordisk, Novozymes og Chr. Hansen. Samtidig har rederiet Mærsk flyttet hele sin containervirksomhed til Kalundborg.

Det er afgørende for erhvervslivet, at det kan regne med, at politiske aftaler faktisk bliver realiseret, understreger branchedirektør i Dansk Industri Transport Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse. 

- Det er enormt vigtigt, at virksomhederne kan have tillid til, at store og vigtige aftaler på infrastruktur ikke pludseligt aflyses, fordi der undervejs viser sig nye beregninger. Virksomheder og lokalsamfund har allerede investeret massivt på baggrund af udsigterne til en motorvej til Kalundborg, siger han i meddelelsen. 

Kalundborg Havn er vokset markant de seneste år og er nu blevet hjemsted for Mærsks danske containerforretning.
Kalundborg Havn er vokset markant de seneste år og er nu blevet hjemsted for Mærsks danske containerforretning. Foto: Jacob Bagge Jensen - TV2 ØST

Det har i særlig grad været engagementet fra det lokale erhvervsliv, der har skabt gennemslagskraft, fortæller Rasmus Horn Langhoff.

- Det er aldrig nemt at finde 450 millioner kroner, fordi regningen lige pludselig blev dyrere, men der var heldigvis bred opbakning. Det har været hjælpsomt, at der har været så mange lokale kræfter - særligt fra erhvervslivet, der har presset på, fortæller han. 

Pengene skal tages fra Transportministeriet, som dermed er forpligtiget til at til at finde dem indenfor transportsområdet. 

Pengene skal især sikre, at projektet kan påbegyndes i 2024 og stå færdig i 2028.

Erhvervsråd: En stor investering i befolkningen 

Hos Kalundborgegnens Erhvervsråd, er erhvervschefen, Lene Bach Jørler, glad for, at det endelig er besluttet, at den sidste del af motorvejen bliver en realitet. 

- Man kan undre sig over, at der overhovedet har være et spørgsmål om, hvorvidt den skulle gennemføres. Men det er jo en glædens dag for det samlede erhvervslivs. Vi har svært ved at få armene ned, siger hun. 

Lene Bach Jørler understreger, at den en motorvej kan være med til at sikre, at folk flytter uden for de store byer.

- Det er også en investering i befolkningen, fordi folk vil bo steder, hvor det er nemt at komme ind til storbyen. Det er god signalværdi, at man nu kan køre helt ud til kysten fra København på en motorvejsstrækning, siger erhvervschefen. 


Nyhedsoverblik