Skarp kritik af forslag om at forkorte motorvejsbyggeri

Et forslag om at droppe opgraderingen af en del af motorvejen til Kalundborg gennem blandt andet Jyderup mødes nu af voldsom kritik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Kalundborg blev lovet en hel motorvej, hele vejen til Kalundborg. Det mener jeg stadigvæk, at vi skal have.

Sådan siger Kalundborgs viceborgmester Tina Beck-Nilsson (S).

Hun går nu sammen med en række parter ind i kampen for, at der kommer motorvej hele vejen langs den såkaldte 3. fase af Kalundborgmotorvejen. Vejdirektoratet har ellers foreslået at en syv kilometer lang strækning mellem Jyderup og Bjergsted, der i dag er en firesporet motortrafikvej, ikke gøres til en del af motorvejsprojektet.

Men det er et helt forkert signal at sende, ikke at bygge motorvejen færdig, siger viceborgmesteren. 

Læs også
Naboer misser støjskærme langs ny motorvej
Læs også
Naboer misser støjskærme langs ny motorvej

- Motorvejen, hele motorvejen, er rigtig vigtig for os, fordi vi har en stor udvikling i vores erhvervsliv. Vi har mange lastbiler, der skal til og fra byen med varer - men også i den grad for at få arbejdskraft til og fra Kalundborg, siger hun.

Sådan så det ud, da man tidligere byggede en etape af Kalundborgmotorvejen. Her bygges støjværn.
Sådan så det ud, da man tidligere byggede en etape af Kalundborgmotorvejen. Her bygges støjværn. Foto: Vejdirektoratet

Kalundborg har de seneste år været inde i en rivende udvikling, og især Novo Nordisk fylder efterhånden godt op i byen. 

- Vi har Novo, der er i en kæmpe udvikling, Mærsk der har lagt en kæmpe terminal på vores havn - og en række andre virksomheder, der ligeledes vokser. Så jeg tænker, at det er en del af den udvikling, at vi også har en ordentlig infrastruktur, som også indbefatter en motorvej til Kalundborg, siger Tina Beck-Nilsson, der støttes af Novo Nordisk i kampen for motorvejens opførelse. 

Stor virksomhed kritiserer

Også hos Novo Nordisk er man uforstående overfor forslaget om at droppe at lave motorvej på hele den oprindelige motorvejsstrækning.

Michael Hallgren, der er produktionsdirektør hos Novo Nordisk Kalundborg, mener, at man svigter de løfter, der tidligere er givet fra Folketingspolitikerne til erhvervslivet i byen.

- Forslaget lægger reelt op til, at der alligevel ikke kommer en motorvej hele vejen til Kalundborg. Netop nu investerer Novo Nordisk 18 milliarder kroner i udvidelse af vores fabriksanlæg med fire nye fabrikker i Kalundborg, siger han.

Læs også
Borgmester og Novo Nordisk jubler over motorvej til Kalundborg
Læs også
Borgmester og Novo Nordisk jubler over motorvej til Kalundborg

- Beslutningen om en så væsentlig investering er truffet blandt andet på baggrund af udfaldet af regeringens infrastrukturplan, der som bekendt blev vedtaget af en bred forligskreds, siger han, og fremhæver, at der i sin tid stod tre ministre på Novo Nordisks fabrik i Kalundborg, og brugte den som baggrund for at præsentere en ny aftale om motorvejsudvidelsen.

Han håber meget, at motorvejsstykket kan blive bygget - og at den samlede tidsplan for infrastrukturprojektet kan komme i gang.

- Vi håber og forventer, at der efter høringsprocessen vil blive fundet en løsning, der sikrer en motorvej hele vejen til Kalundborg. Hos Novo Nordisk glæder vi os selvsagt til at høste den længe ventede frugt af færdiggørelsen af Kalundborgmotorvejen, samtidig ser vi med bekymring på, at den først kunne være færdig i 2028 – et år senere end vores store byggeprojekter er effektueret, siger han.

Læs også
Naboernes bøn er blevet hørt: Nu laves der støjskærm ved motorvej
Læs også
Naboernes bøn er blevet hørt: Nu laves der støjskærm ved motorvej

Mangler 500 millioner

Hos Vejdirektoratet understreger projektchef Ulrik Larsen, at der er tale om et forslag til at justere projektet. 

Og der er en god grund til, at direktoratet gerne vil ændre på det oprindelige projekt - nemlig økonomi. 

Ulrik Larsen fortæller, at prisen på det samlede projekt steg fra 2,1 til 2,6 milliarder kroner. Besparelserne betyder, at projektet kan gennemføres for det beløb, som der oprindeligt blev afsat til projektet. 

Projektchef Ulrik Larsen fra Vejdirektoratet.
Projektchef Ulrik Larsen fra Vejdirektoratet. Foto: Vejdirektoratet

- Vi har været inde og vurdere de mindst ødelæggende besparelser. Og ved at lade denne syv kilometer lange strækning forblive en firesporet motortrafikvej og ikke en motorvej, så sparer vi et meget stort beløb, samtidig med, at den samlede rejsetid til Kalundborg i gennemsnit kun forlænges med ét minut, siger han. Han tilføjer: 

Sådan så det ud, da den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) tog første spadestik til Kalundborgmotorvejen. Arkivfoto.
Sådan så det ud, da den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) tog første spadestik til Kalundborgmotorvejen. Arkivfoto. Foto: Line Strand - TV ØST

- Projektet med den tredje etape af Kalundborgmotorvejen er ti år gammelt - og derfor var det også nødvendigt at se på projektet igen, og blandt andet lave opdaterede beregninger af anlægsøkonomien. Og her er det vigtigt at sige, at skal vi bygge det oprindelige projektforslag, så er pengene for få.

- Forslaget til besparelser er vores udkast - men nu må vi se, hvad folk siger til det i løbet af høringen. Den løber i otte uger frem til sommerferien, og undervejs er der en række borgermøder om sagen, siger han. 

Håber på gennemførelse

Forslaget om at lade strækningen gennem Jyderup forblive motortrafikvej er tidligere beskrevet her på siden. 

I Jyderup får det nemlig den konsekvens, at en række planlagte støjvægge spares væk. Det er naboerne ikke glade for - men den lokale konservative byrådspolitiker Stampe Duus er meget glad for justeringen af projektet. Den betyder nemlig, at Jyderup kan beholde sine tilkørselsramper i byen, hvilket vil give en bedre trafik igennem byen. 

I Kalundborg er håbet dog, at man vil holde fast i planen om at gennemføre hele det planlagte byggeprojekt - også selvom det bliver dyrere.

Læs også
Ny Kalundborgmotorvej åbnede i nat
Læs også
Ny Kalundborgmotorvej åbnede i nat

Det bliver nemlig helt afgørende at sikre muligheden for at komme til og fra området. Det siger erhvervschef Lene Bach Jørler fra Kalundborgegnens Erhvervsråd.

- De store virksomheder skal nok klare sig, men jeg er bekymret for de små og mellemstore virksomheder. De har sat deres tillid til den her motorvej, og for at de kan rekruttere fra Holbæk og ind mod København. Så jeg frygter, at det kan vælge at få virksomheder til at slå sig ned andre steder, siger hun.

- En velfungerende infrastruktur er langt vigtigere, end de fleste tænker over. Når en virksomhed skal beslutte, hvor de skal udvide eller starte et nyt sted, så har de jo ikke nogen følelser for, om det er i den ene eller anden kommune. De lægger sig der, hvor det ikke tager lang tid at transportere sig til, og dermed hvor det er let at rekruttere medarbejdere, siger hun.

Høringen om Kalundborgmotorvejen varer indtil den 16. juni 2023. Du kan læse mere om processen her


Nyhedsoverblik