- Det vil være enormt ærgerligt, hvis der kommer en motorvej. Både for naturen og borgerne, der bor her. Det vil forstyrre rigtig meget - og både plantelivet og dyrelivet vil blive påvirket. Samtidig vil både borgerne og turisterne opleve gener ved at have en kæmpe motorvej kørende igennem Røsnæs.
Sådan siger Joshua Raymond, der er manden bag et borgerforslag, der skal gøre halvøen Røsnæs ved Kalundborg til en naturpark - blandt andet for at forhindre en motorvej i at gå gennem området.
Artiklen fortsætter under billedet.
I skrivende stund har flere end 9.000 borgere skrevet under.
- Det er et borgerforslag omkring en nationalpark her på Røsnæs, som vi håber på kommer igennem i samarbejde med forskellige politikere og lokalbefolkningen her i området. Vi håber, at det kan bidrage til at styrke naturen, og på den måde kan gøre Kalundborg til en mere grøn kommune. Vi vil gerne opnå, at der kommer noget vild natur. Vi vil gerne opnå, at der kommer noget vild natur, i stedet for en motorvej, siger Joshua Raymond.
50.000 underskrifter vil udløse, at forslaget rejses som et beslutningsforslag i Folketinget.
En høj pris
En analyse om udgifterne til at bygge en fast forbindelse mellem Østjylland og Nordvestsjælland over Kattegat via Samsø har fået protesterne mod den planlagte forbindelse til at eksplodere.
Hvis den faste Kattegat-forbindelse blive vedtaget, så kommer den til at koste omkring 118 milliarder kroner, og turen fra København til Aarhus i bil vil være cirka 33 minutter kortere. Og det er ikke meget i forhold til prisen, mener Jonas Ghiyati, der er næstformand i foreningen Nej til Motorvej på Røsnæs.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Jeg mener ikke, at det er prisen værd. De 33 minutter, som man sparer, skal betales ved, at man smadrer en helt unik natur. Det virker forkert. Jeg ville hellere have, at man fandt en anden løsning, hvis de 33 minutter skal spares, siger han.
Vil skabe debat
Sammen med søsterforeningen på Samsø kæmper Nej til Motorvej på Røsnæs imod planerne om at bygge en fast forbindelse over Kattegat. De planlægger i påsken at uddele 4000 flyers mod forbindelsen. Målet er at informere og skabe debat.
Den ødelægger natur både på Sjælland, på Samsø og i Østjylland, hvor den kommer til at gå i land i et utrolig naturskønt område
Også bestyrelsesmedlemmet Lars Lundsdal er meget imod planerne.
- Det virker omsonst, at man vil begynde at undersøge det her nærmere i en tid, hvor man taler om grøn omstilling og gerne vil nedbringe vores CO2-udledninger og tænke i andre baner, når det gælder transport, siger Lars Lundsdal.
- Den ødelægger natur både på Sjælland, på Samsø og i Østjylland, hvor den kommer til at gå i land i et utrolig naturskønt område. Det, synes vi, er forkert, siger han.
Gør indtryk på minister
De mange protester mod broen gør indtryk på transportminister Benny Engelbrecht (S).
- En mulig fast forbindelse over Kattegat vil være et enormt projekt, som rummer både store trafikale fordele og store lokale gener. Derfor vil det i sagens natur afføde mange forskellige holdninger og meninger. Det er kun naturligt, og det skal der på demokratisk vis være plads til, siger han i et skriftligt svar til TV2 ØST.
Det har i dag ikke været muligt at få en kommentar fra borgmesteren i Kalundborg Kommune, Martin Damm (V), men han har tidligere udtalt sig positivt om projektet.
- Hvis du bor i Kalundborg, når en fast forbindelse er færdig, vil du kunne drive virksomhed og få arbejdskraft fra hele Aarhus og København. Hvis du selv bor her, kan du få arbejde på tværs i landets største byer og pendle frem og tilbage, sagde han til TV2 ØST i 2018.
- Det bliver en game changer for hele Region Sjælland.