Købmand i opråb efter overfusninger af unge i kassen: - Nu stopper festen

En lokal købmand siger fra over for tilsvininger af medarbejdere i et opråb på Facebook.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Der er den seneste tid kommet flere nye, unge medarbejdere til supermarkedet 365discount i Ubby syd for Kalundborg. 

Og det er ikke dem alle, der har fået den mest behagelige start på arbejdspladsen.

Flere af ungarbejderne har været udsat for verbale overfald ved kassen, og det har fået købmanden til tasterne.

quote Så tænker jeg, nu stopper festen

Peter Rosenkrantz, Købmand, 365 Discount i Ubby

I et opslag på butikkens Facebook-side opfordrer han kunderne til at behandle de ansatte ordentligt. 

- Vi har lavet opslaget i håb om, at folk vil besinde sig lidt. Nogle gange handler det om to kroners prisforskel, og så skal en medarbejder med et ”ny i job”-badge høre på, at vedkommende er den største idiot. Det er totalt voldsomt, og det skal vi ikke finde os i, siger Peter Rosenkrantz.

365 ubby

Der er høj udskiftning af unge medarbejdere butikken. Unge stopper, når de skal studere eller lignende, og i år har det betydet, at købmanden har ansat seks nye medarbejdere. 

- Den ene dag spørger jeg så en af pigerne, hvordan det er at sidde i kassen, og så har hun næsten tårer ned ad kinderne, mens hun fortæller, at hun var blevet svinet til og havde fået at vide, at hun var langsom og dum og blevet spurgt, hvad hun lavede der, fortæller han.

Appel til andre kunder

Sure opstød og dårlige oplevelser med kunder er set flere gange før, men da Peter Rosenkrantz kort efter talte med sin souschef, der kunne berette om et lignende tilfælde med en anden ungarbejder, så han sig nødsaget til at skride til handling.

- Så tænker jeg, nu stopper festen. Nu er vi jo nødt til at informere nye medarbejdere om, at man kan komme ud for det her, selvom langt de fleste kunder er søde, siger han. 

De unge medarbejdere, der er blevet overfuset verbalt, arbejder stadig i supermarkedet, men købmanden er bekymret for, at oplevelser som disse kan få betydning for fastholdelsen af arbejdskraft.

- Jeg kan slet ikke forstå, hvordan man kan havne i en situation, hvor man synes, det er okay at svine andre mennesker til for en to-krone. Det bliver jeg noget forarget over, siger han. 

Læs også
Kunde overfusede Sofie ved kassen - nu kommer hendes chef med opråb
Læs også
Kunde overfusede Sofie ved kassen - nu kommer hendes chef med opråb

Udover at dele budskabet om at behandle medarbejderne ordentligt, skriver købmanden også, at andre kunder gerne må hjælpe de unge mennesker, hvis de er vidne til en overfusning i butikken.

- Det kan som ung være meget svært at sidde og forsvare sig selv mod en sur kunde, skriver han. 



Nyhedsoverblik