Hvis Kattegatforbindelsen bliver en realitet, bliver det efter alt at dømme med en motorvej tværs hen over halvøen Røsnæs.
Det fastslår et notat omhandlende de foreløbige undersøgelser af en Kattegatforbindelse, som TV2 ØST er i besiddelse af.
Vi skal ikke flække Røsnæs på langs med en motorvej
I notatet står der, at Røsnæs vil være den billigste og dermed også den mest oplagte rute. En besked der ikke falder i god jord på Røsnæs.
- Det vil jo ødelægge landskabet. Det er trist, ærgerligt og sørgeligt at ødelægge et helt område med støj og møg på den konto, siger Dorete Dandanell, som er en del af foreningen 'Nej tak til motorvej på Røsnæs', hvor 9.000 medlemmer kæmper imod planerne om en motorvej på det smalle næs.
Ifølge notatet skal motorvejen gå fra Kalundborg ud mod Nyby på Røsnæs, hvor Kattegatforbindelsen så skal starte enten i form af en hængebro eller som en sænketunnel, der skal gå fra Røsnæs, tværs over Samsø og videre til Hou i det østlige Jylland.
Hos Enhedslisten i Kalundborg Kommune ser Niels Erik Danielsen (EL) helst, at projektet helt droppes.
- Det vil være katastrofalt for naturen, og det vil være katastrofalt for de mennesker, der bor derude, siger Niels Erik Danielsen, der sidder i kommunalbestyrelsen for Enhedslisten og har været aktiv i kampen mod en Kattegatforbindelse.
Borgmester Martin Damm (V) har ikke ønsket at stille op til interview, før den endelige forundersøgelse er færdig.
Men han har tidligere udtrykt, at han er positiv indstillet over for en kattegatforbindelse, men modstander af en en motorvej på Røsnæs. Han ser hellere en motorvej over Asnæs eller en tunnel.
- Vi skal ikke flække Røsnæs på langs med en motorvej, så vi er for en Kattegatforbindelse, og vi vil vi vil meget gerne have det som en tunnelløsning, sagde Martin Damm til TV2 ØST i november i forbindelse med den kommunale valgkamp.
Men ifølge notatet vil en tunnelløsning blive al for dyr og er derfor slet ikke undersøgt nærmere.
En motorvej over Asnæs vil også blive omkring ni milliarder kroner dyrere og anses ikke som værende attraktiv på grund af miljøforhold, da der er fredsskov og flere områder med kulturarv på Asnæs.
Fordele ved en Kattegatforbindelse
Ifølge transportøkonom ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau vil der være flere fordele ved en Kattegatforbindelse.
- Det vil blive hurtigere og nemmere at komme fra Sjælland til Jylland, og hvis nu Storebælt for eksempel bliver bombet af russerne, så kan man køre over Kattegat i stedet, og det vil give en større sikkerhed i infrastrukturen, fastslår han.
Så når politikerne på Christiansborg om kort skal beslutte, om de ønsker at gå videre med projektet eller begrave det, så bliver det i høj grad et valg mellem bedre trafikale forhold og naturen:
- Der er væsentlige naturmæssige omkostninger ved projektet, og det er der ikke sat penge på, det kan man ikke, så politikerne skal gøre op med sig selv, om de her fordele er nok til at kompensere for tabet af naturværdier, fastslår Mogens Fosgerau.
Politikere skal afgøre Kattegatforbindelsens fremtid
Den endelige forundersøgelse ventes færdig i løbet af de næste par uger. Herefter skal politikerne på Christiansborg beslutte, om de ønsker at gå videre med projektet og bevilge en grundig miljøundersøgelse - en såkaldt VVM-redegørelse.
En VVM-redegørelse vil koste omkring en milliard kroner og tage omkring fire år at lave.
På Røsnæs er Dorete Dandanells ikke i tvivl om, hvad hun håber politikerne beslutter sig for:
- Skrot det. Det er ikke et projekt, vi skal have på nuværende tidspunkt eller i den nuværende udformning, det er for dyrt, det er for klimabelastende, det er for miljøbelastende, og det ødelægger mere end det gavner.
En kommende Kattegatforbindelse komme til at koste mellem 60-118 milliarder kroner og vil tidligst kunne stå klar i 2038.