Planerne om en bro eller tunnel mellem Sjælland og Jylland – den såkaldte Kattegatforbindelse – bliver nu lagt i mølposen. I hvert fald for en stund.
Ifølge transportminister Trine Bramsen (S) er der på baggrund af en netop offentliggjort forundersøgelse ikke grundlag for at igangsætte projektet.
Derimod er der behov for yderligere undersøgelser af den stærk omdiskuterede forbindelse.
Forundersøgelsen er ikke grundig nok – og det hører jeg, der er politisk opbakning til
- Forundersøgelsen siger, at der er kæmpe samfundsøkonomiske potentialer i en Kattegatforbindelse. Og den siger også, at en Kattegatforbindelse økonomisk er et realistisk scenarie, siger transportministeren til TV2 ØST og tilføjer:
- Samtidig peger forundersøgelsen på, at der er en række miljø- og klimamæssige konsekvenser, der ikke er gået i dybden med.
Undersøgelse for millioner rækker ikke
For fire år siden satte den daværende VLAK-regering 60 millioner kroner af til undersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat.
Undersøgelsens resultater ligger nu klar. Men efter at have læst dem, mener regeringen, at der er behov for yderligere undersøgelser.
- Forundersøgelsen er ikke grundig nok – og det hører jeg, der er politisk opbakning til – der er ikke taget højde nok for natur og klima, siger transportministeren og tilføjer:
- Der er tale om i så fald Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. I respekt for de borgere, der bor i området, i respekt for naturen og de rigtig mange penge, sådan et projekt koster, skal vi selvfølgelig have et ordentligt beslutningsgrundlag at træffe beslutning på baggrund af.
Undersøgelsen er udført af Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafikstyrelsen.
Ifølge forundersøgelsen kan en forbindelse tidligst stå klar i 2038. Behovet for yderligere undersøgelser udsætter dermed også tidspunktet for, at et eventuelt bro- eller tunnelbyggeri kan gå i gang.
- Selvfølgelig kommer det til at tage noget tid at undersøge de her ting, siger transportministeren.
Byggeriet af en eventuel forbindelse vil under alle omstændigheder forudsætte en såkaldt VVM-undersøgelse, hvilket står for; vurdering af virkninger på miljøet.
Opbakning til undersøgelse
Tidligere på dagen gav transportministeren en præsentation til forligskredsen bag infrastrukturaftalen.
Her var Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested med, og til TV2 ØST siger han:
- Man går ikke videre med projektet og sætter ikke en VVM-undersøgelse i gang. Det er udskudt på ubestemt tid.
Dog efterlader forundersøgelsen ifølge ordføreren "en kattelem" for politiske tilhængere af projektet, hvilket ikke omfatter Enhedslisten, understreger ordføreren:
- Man mener, forholdene omkring miljø og klima er utilstrækkeligt belyst i forundersøgelsen. Derfor vil man lave nye undersøgelser, som skal være færdig 2024, siger han og tilføjer:
- Jeg anser det for en halv VVM, for at man kan holde gryden i kog.
Ifølge Radikale Venstres transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, er det er den rigtige beslutning ikke at gå videre med projektet i denne omgang.
- Jeg er både transport- og klimaordfører, og det vil koste tre millioner ton CO2 at bygge den bro, og det er mere end hele de øvrige CO2-udslip fra den store transportpakke, vi har lavet. Så det er en meget voldsom CO2-belastning. Så hvis jeg skal kunne se mig selv i det, skal man finde en mere skånsom måde at gøre det på, siger han til TV2 ØST.
Også hos Det Konservative Folkeparti er der opbakning til yderligere undersøgelser. Transportordfører Niels Flemming Hansen er dog ikke i tvivl om behovet for en Kattegatforbindelse på sigt:
- Alene det, at Storebælt er den eneste faste forbindelse, gør, at det er enormt sårbart, siger han.
Hos Venstre består opbakning til forbindelsen fortsat, men også her mener transportordfører, Kristian Phil Lorentzen, at der skal ske yderligere undersøgelser:
- Det er Venstres holdning, at vi skal videre med en VVM, men vi vil gerne have en timeout, hvor vi nu tager et år til at komme et spadestik dybere i en række miljømæssige forhold blandt andet ved Samsø og Kalundborg.
- Også det, at vi skal bygge en ny jernbane på tværs af Sjælland, vil have vidtgående konsekvenser. Det vil vi et spadestik dybere i, inden vi trykker på miljøkonsekvensknappen.
Overfor DR tilkendegiver Dansk Folkepartis transportordfører, Alex Ahrendtsen, at indstillingen på baggrund af undersøgelsen er ikke at gå videre med projektet.
- Som jeg ser det, er Kattegatforbindelsen en død sild. Jeg har svært ved at se, det er realistisk oven på den forundersøgelse, vi lige har fået, siger Alex Ahrendtsen til DR.