De foreløbige undersøgelser af en Kattegatforbindelse har vist, at forbindelsen vil koste mindst 60 mia. kroner.
Men stigende anlægspriser betyder, at den pris ikke længere er realistisk. Sådan lød det fra transportøkonom Mogens Fosgerau til en høring om Kattegatforbindelsen på Christiansborg torsdag eftermiddag.
Samtidig betyder stigende benzin- og dieselpriser, at færre vil benytte en Kattegatforbindelse, hvilket gør den mindre attraktiv at bygge.
Mindre gevinst i sigte
Tidligere beregninger har vist, at en Kattegatforbindelse vil være en samfundsøkonomisk god investering. Helt konkret vil den tilføre samfundet en gevinst på 80 mia. kroner. Men den gevinst vil være mindre med de stigende priser og færre trafikanter.
- Det der trækker ned, det bliver der mere af, og det der trækker op, nemlig at trafikanterne får en rejsetidsgevinst, det bliver der mindre af, fordi der bliver mindre trafik, når benzinpriserne stiger, så netto bliver det et dårligere projekt, siger Mogens Fosgerau.
Transportøkonomen fastslår dog, at forbindelsen stadig kan vise sig at være en samfundsmæssig god investering på trods af en højere anlægspris, men peger på, at man i beregningerne ikke har taget højde for de naturmæssige værdier, som forbindelsen vil ødelægge.
- Gevinsten på de 80 millarder er minus det, som man synes, naturværdierne skal tælle med, så det skal politikerne også tage stilling til, fastslår han.
Forsøger at påvirke beslutning
Torsdagens høring på Christiansborg var arrangeret af de seks modstandsgrupper, hvorfor tre af dem har hjemme i Region Sjælland - Nej til motorvej på Røsnæs, Nej til motorvej på Asnæs og Nej til lyntog og Kattegatforbindelsen gennem Vestsjælland.
Høringen kommer forud for en længe ventet forundersøgelse af forbindelsen, som skal danne politisk grundlag for en beslutning om, hvorvidt projektet skal skrottes, eller om der skal sættes penge af til en VVM-undersøgelse.
- Vi vil gerne have fat i så mange politikere som muligt, som går ind eller tidligere har gået ind for den her Kattegatforbindelse og informere dem på så godt et fagligt og sagligt fundament, hvad det er, vi risikerer at miste i forhold til de få gevinster, som der vil være, siger Louise Paaschburg, der er formand for foreningen Nej til motorvej på Røsnæs.
- Vi har lært, at vi skal være først på bolden, og jeg tror ikke politikerne er helt varmet op, så man kan betragte det som en opvarmningskamp, siger Jacob Bregnballe, der er næstformand i foreningen Nej til motorvej på Asnæs.
Motorvej på Røsnæs
Hvis Kattegatforbindelsen bliver en realitet, vil det efter alt at dømme blive med en motorvej tværs hen over halvøen Røsnæs.
De foreløbige undersøgelser af en forbindelse konkluderer, at Røsnæs vil være den billigste og dermed også den mest oplagte rute. Dermed vil der komme en motorvej fra Kalundborg ud mod Nyby på Røsnæs, hvor Kattegatforbindelsen så vil starte enten i form af en hængebro eller som en tunnel, der skal gå fra Røsnæs, tværs over Samsø og videre til Hou i det østlige Jylland.
Samtidig kan der komme en højhastighedstogbane gennem midt- og vestsjælland, hvor togene vil skulle køre op mod 250 km/t.
Den endelige forundersøgelse ventes færdig i løbet af maj eller starten af juni. Herefter skal politikerne på Christiansborg beslutte, om de ønsker at gå videre med projektet og bevilge en VVM-redegørelse, hvilket vil koste omkring en milliard kroner og tage cirka fire år at lave.