Påsken er normalt forbundet med mindre travlhed på havnen i Kalundborg med tid til ferie. Men ikke i år. For krigen i Ukraine og EU’s sanktioner mod Rusland har skabt en akut efterspørgsel på containeropbevaring. Det fortæller Bent Rasmussen, der er direktør i Kalundborg Havn.
Det er Mærsk-datterselskabet APM Terminals, der siden marts har firedoblet det areal, virksomheden lejer på havnen, til containeropbevaring.
Det er exceptionelt, at vi modtager skibe af den størrelse
- Vi har sagt ja til, at der er mulighed for at opbevare et stort antal containere, som på en eller anden måde er ramt af Ukraine-konflikten. Enten fordi de er på vej til Rusland eller er på vej derfra, så vi midlertidigt skal opbevare dem, siger havnedirektøren.
Blandt andet derfor ligger det 200 meter lange containerskib Vayenga Mærsk søndag til kaj i Kalundborg, efter at det anløb havnen fredag eftermiddag, fortæller Dennis Petersen, der er havneassistent på Kalundborg Havn.
Det er ham, der søndag eftermiddag står i spidsen for at losse det enorme fartøj for de i alt 2.000 20-fods containere.
- Det er exceptionelt, at vi modtager skibe af den størrelse, siger han og tilføjer:
- Vi har været i gang med den store regnemaskine for at få mandskabstimerne til at gå op. Og så har vi fået lov til at hyre nogle folk udefra. Og så har vi nogle fantastiske folk, som giver sig alle de timer, de kan.
Opgaven med at losse Vayenga Mærsk har søndag eftermiddag stået på i 48 timer, og ventes afsluttet søndag aften:
- Vi ser snart bunden, konstaterer kranfører Jan Nielsen med et smil henvendt til TV2 ØST under en pause fra det krævende arbejde med at losse containere.
Vi har måttet sætte alle sejl til. Vi har tre kraner kørende i døgndrift
Selvom han havde regnet med lidt påskeferie, var der for ham ingen tvivl, da behovet for ekstra mandskab meldte sig med Mærsk-skibets ankomst:
- Man må give det en ekstra skalle og vise, det er det, som vi kan, gør og lever af. Det er bare at hænge på.
- Men det er gået rimelig godt, tilføjer han.
Derfor er han også klar, når næste containerskib ventes at anløbe Kalundborg Havn allerede om en uge:
- De kan bare komme. Vi skal nok tage den.
Fire gange så meget plads
APM Terminals, der flyttede ind på havnen i Kalundborg 1. marts 2021, har på baggrund af det akutte behov for mere plads til container-opbevaring udvidet det areal, som selskabet lejer af Kalundborg Havn fra 50.000 til 200.000 kvadratmeter containerterminal.
Dertil kommer 25.000 kvadratmeter til containere på kajen, oplyser havnedirektør Bent Rasmussen.
- Den her påske ekspederes der samlet 2.500 teu (20-fods containere, red.), og vi forventer at kunne tage op mod 10.000 containere fra Mærsk alene, siger han og tilføjer:
- Samtidig må vi køre vores normale containertrafik.
Det omfatter blandt andet Unifeeders containerskib Mito, som ankom søndag, hvorfra der skal ekspederes 250 teu, med gods til og fra det sjællandske marked.
Anløbet af Vayenga Mærsk er således en betragtelig forøgelse af aktiviteten på havnen.
- Vi har måttet sætte alle sejl til. Vi har tre kraner kørende i døgndrift og det er flere kranførere, end vi har mulighed for at stille. Derfor må man låne, og vi har været heldige at låne kranførere fra Skagen og Sverige til den her kæmpe-operation, siger Bent Rasmussen, som dertil har ansat yderligere to kranførere.
Imens Kalundborg Havn står for at bemande kranerne, så er det APM Terminals, der bemander blandt andet lastbilerne og de kraner, som stabler containerne inde på terminalområdet.
Havnedirektøren oplever samtidig, at havnene generelt er gode til at hjælpe hinanden i den aktuelle situation.
- Vi har haft udfordringer med en af vores kraner. Der har vi lånt en reservedel fra Thorshavn på Færøerne, som blev fløjet ind i går og skiftet i nat. Jeg synes, alle har bidraget, så det er helt fantastisk.
Selvom baggrunden er trist, så er der ifølge havnedirektøren ingen tvivl om, at det er en god forretning med de mange ekstra anløb af containerskibe.
- Vi har bygget et nyt havneafsnit, Ny Vesthavn, for over en kvart milliard, og der skal indtægter til, og det kommer det her i hvert fald til at bidrage meget til i de uger her, siger han uden dog at ville løfte sløret for, hvad de ekstra anløb vil indbringe.
Udover container-trafikken ser Kalundborg Havn også frem mod en forøgelse af en anden type trafik. Flere store krydstogtskibe vil nemlig besøge Kalundborg i den kommende tid, fordi de må droppe at sejle til Skt. Petersborg. Blandt andet vil et af verdens største krydstogtskibe Aidanova lægge til kaj i Kalundborg seks gange i løbet af sommersæsonen 2022, første gang 15. maj 2022.