104 år gammelt damplokomotiv bliver miljøvenligt

Et af Museumsbanens damplokomotiver skal have udskiftet sin kedel til en, hvor der kan fyres med CO2-neutral biomasse.

Museumsbanens damplokomotiv nummer 19 har 104 år på bagen. Trods lokomotivets høje alder er der dog ingen planer om at sende det på pension.

quote Vi skal tænke 75 år frem

Carsten Buhl, formand for Museumsbanen Maribo-Bandholm

Men tidens tand har sat sine spor på lokomotivet, og hvis det skal kunne køre i mange år endnu, kræver det en ny kedel.

- Vi har jo kørt med kedlen i temmelig mange år på lokomotivet, og det betyder, at kedlen bliver slidt, fortæller Carsten Buhl, formand for Museumsbanen Maribo-Bandholm og fortsætter:

- De kedelplader, som måske skulle være 12 millimeter tykke, de er ikke 12 millimeter tykke længere, og så begynder det at blive sikkerhedsmæssigt kritisk.

Grøn løsning

Når kedlen alligevel skal skiftes, kan man lige så godt vælge en grønnere løsning, mener Carsten Buhl.

Carsten Buhl, formand for Museumsbanen Maribo-Bandholm, er meget taknemmelig for, at fonde har støttet projektet.
Carsten Buhl, formand for Museumsbanen Maribo-Bandholm, er meget taknemmelig for, at fonde har støttet projektet. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Museumsbanen har derfor valgt, at der i den nye kedel skal kunne fyres med CO2-neutral biomasse frem for den traditionelle fyring med stenkul.

- Vi skal tænke 75 år frem, og det er lidt svært at gætte på, hvordan det er. Så vi får lavet en kedel stort set efter tegningerne fra den gamle kedel.

- Sådan så det bliver muligt at køre med forskellige slags biobrændsel, forklarer Carsten Buhl.

Damplokomotiv nummer 19:

Lokomotivet blev bygget på fabrikken Henschel i Tyskland i 1920. Det skulle anvendes til person- og godstog på Lollandsbanen, og dén opgave varetog lokomotivet frem til år 1960 – det sidste år dog kun som reserve.

I 1965 blev det overtaget af Dansk Jernbane-Klub, og siden da har det kørt for Museumsbanen, dels på Bandholmbanen og lejlighedsvis også på Lollandsbanens strækninger.

Kilde: Museumsbanen Maribo-Bandholm

Museumsbanen har endnu ikke lagt sig fast på, hvilken slags biobrændsel, de vil anvende, men ifølge Carsten Buhl overvejer de blandt andet træpiller.

Finansieret af fondsmidler

Arbejdet med at etablere den nye kedel kommer til at tage et år og er budgetteret til 2,3 millioner kroner.

Museumsbanen modtager ikke offentlige tilskud til driften og udgifterne til kedlen er derfor finansieret af tilskud fra fire forskellige fonde: 

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond (1,5 millioner kroner), A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene formål (0,5 millioner kroner), Varelotteriet (0,2 millioner kroner) og Lolland-Falster og Langelands Købstæders Brandsocietets Fond (0,1 millioner kroner).

Læs også
Lokomotiv fra 1886 fragtet tværs gennem Danmark
Læs også
Lokomotiv fra 1886 fragtet tværs gennem Danmark

Foreningens øvrige økonomi er hovedsageligt baseret på indtægter fra foreningens aktiviteter, som primært er kørsel med turister, men også specielle charterture og tidstypiske tog til filmoptagelser er væsentlige aktiviteter.

Aktuelt er to damplokomotiver i drift for Museumsbanen Maribo-Bandholm.   


Nyhedsoverblik