For siden arbejdshavnen i Puttgarden med den 170 meter lange kaj blev taget i brug sidste sommer, er byggematerialerne til den tyske side af Femern-projektet blevet sejlet ind.
På den måde slipper vejene og miljøet for den tunge lastbilstrafik, og nu ankommer der jævnligt skibe med materialer til tunnelbyggeriet.
Bygges op af 89 sektioner
Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel for tog og biler.
Tunnelen bygges op af 89 tunnel-sektioner, der sænkes ned og sættes sammen til en lang tunnel.
Tunnelen under Femern Bælt bliver i alt 18 kilometer lang og vil forbinde Lolland med den tyske ø Femern.
Opgaven med at bygge tunnelen varetages af Femern Link Contractors, imens Fehmarn Belt Contractors står for gravearbejdet.
Rejsetiden gennem tunnelen bliver 10 minutter for biler og syv minutter for tog.
I dag tager sejlturen fra kyst til kyst 45 minutter.
Byggeriet ventes færdig i 2029.
Faktisk har man på den tyske side af tunnelbyggeriet ifølge bygherre Femern A/S rundet mere end 200.000 ton materialer, der blandt andet er blevet brugt til at bygge den tyske tunnelportal.
Det er især materialer til produktionen af beton, der lagres i siloer tæt ved kajen.
Desuden er de store stålskotter leveret med skib. De skal bruges lukke tunnelens ende ud mod havet, når det ydre, midlertidige dige bliver fjernet og den forreste del af tunnelen dækkes af vand.
Femern A/S har tidligere udgivet denne video, der viser hvordan tunnelen bliver samlet.
Femern Bælt-forbindelsen vil stå færdig i 2029. Derefter vil det være muligt at rejse mellem Lolland og Tyskland på syv minutter i tog og ti minutter i bil.