Det er ikke hverdagskost, at pensionister går på gaden for at demonstrere. Men det gjorde en stor gruppe ældre borgere, da Lolland Kommune i efteråret vedtog at skære fire stillinger som frivillighedskoordinatorer væk for at spare på kommunens budget.
De ældre protesterede med bannere og slagord. De frygtede, at et farvel til frivillighedskoordinatorer ville betyde et farvel til de frivillige på aktivitetscentrene.
Flere frivillige pensionister gav udtryk for, at de ikke selv kunne varetage opgaverne på aktivitetscentrene uden understøtning fra frivillighedskoordinatorer.
De to, der er blevet ansat i frivillighedscenteret, skal have fokus på alle frivillige i kommunen, og ikke kun de frivillige på aktivitetscentrene
Nu hvor koordinatorerne er væk, er der imidlertid delte meninger om, hvordan det går uden dem.
- Det er ikke nær så slemt, som vi frygtede, og jeg tror godt, at vi kan få tingene til at hænge sammen, siger Helge Rasmussen til Folketidende.
Han er formand for 60 frivillige, som blandt andet arrangerer kreative værksteder, fællesspisning og ture i biografen med udgangspunkt i aktivitetscenter Bangshavecentret i Maribo.
Sammen med andre frivillige sagde han i efteråret, at han ville stoppe, hvis Bangshavecentrets frivillighedskoordinator blev skåret væk.
Bangshavecentrets frivillighedskoordinators stilling blev ligesom de tre andre koordinatorstillinger nedlagt ved udgangen af december 2024, men efter tre uger uden en koordinator tilknyttet kan Helge Rasmussen konstatere, at det alligevel er muligt at afholde arrangementer og aktiviteter uden hjælp fra en koordinator.
Formanden for Lolland Kommunes ældreråd, Karen Zubari, der også selv er frivillig på et aktivitetscenter, var også at finde på barrikaderne i efteråret.
Hun har modsat Helge Rasmussen ikke ændret mening siden dengang.
- Det er godt for Helge, at han kan finde sig til rette i det nye system, og det kan godt være, at det kan fungere nogle steder. Men jeg ved fra blandt andet Rødby, at de frivillige der har meget svært ved at få det til at fungere, siger Karen Zubari.
Hun oplever, at de to stillinger, der i stedet er blevet oprettet på Frivillighedscenter Lolland, for at bistå de frivillige i aktivitetscentrene, ikke i samme omfang som de daværende frivillighedskoordinatorer kan hjælpe de frivillige godt nok.
- De to, der er blevet ansat i frivillighedscenteret, skal have fokus på alle frivillige i kommunen, og ikke kun de frivillige på aktivitetscentrene. Så de har slet ikke tid nok til at kunne varetage alle opgaverne, siger Karen Zubari.
Andre arbejder mere
Hun oplever også, at andre medarbejdere i kommunen skal arbejde mere, fordi de af nød udfører nogle af de opgaver, som frivillighedskoordinatorerne varetog.
- Jeg ved for eksempel, at aktivitetslederen på plejecenteret i Rødby får rigtig mange henvendelser fra de frivillige i aktivitetscenteret, fordi de ikke rigtig ved, hvordan de skal gøre tingene, siger Karen Zubari og uddyber:
- Det er sådan set ikke aktivitetslederens opgave. Hun er ansat til at varetage aktiviteter for plejehjemmets beboere, men nu har hun så fået meget mere at lave.
Karen Zubari håber, at Lolland Kommune vil lave en målrettet indsats for de frivillige på aktivitetscentrene, så de er bedre klædt på til at varetage de opgaver, de nu ikke længere kan få hjælp af en frivillighedskoordinator til.