Når togene i fremtiden skal køre fra Nykøbing Falster til den nye Femern Bælt-tunnel, skal turen gå ad 32 kilometer jernbane tværs over Lolland.
De er 120 meter lange, vi er derfor nødt til at få dem leveret og transporteret videre om natten
Derfor er Banedanmark i disse år i gang med en omfattende opgradering af strækningen, så der til den tid kan køres med hastigheder på op til 200 kilometer i timen.
I denne uge er banevirksomheden nået til at lægge skinnerne.
- Skinnerne får vi leveret via godstransport til Nykøbing Falster.
- De er 120 meter lange, vi er derfor nødt til at få dem leveret og transporteret videre om natten for at genere mindst muligt, fortæller projektleder i Banedanmark Asmat Ziraki i en pressemeddelelse.
Derudover skal der flyttes både sveller og skærver frem til byggeriet.
- Indtil videre har vi modtaget cirka 80.000 styk sveller, 11-12.000 kubikmeter skærver og ni sporskifter, tilføjer Asmat Ziraki.
Banen skal bestå af et dobbeltspor, hvorfor der skal lægges i alt 64 kilometer spor, fra Nykøbing Falster til den kommende indkørsel til Femern Bælt Tunnelen ved Rødbyhavn.
Inklusive 18 skiftespor skal der bruges i alt 124.000 meter skinner til projektet.
Det er en af blot flere etaper på et af danmarkshistoriens største anlægsprojekter, Ringsted-Femern-banen.
Banedanmark forventer, at banen mellem Nykøbing Falster og Femern-tunnelen er lagt inden årets udgang.
Til den tid vil banen fortsat elektrificeres og digitaliseres. Strækningen er derfor ifølge Banedanmark tidligst klar til at køre tog, når Femern-tunnelen står klar, planmæssigt i 2029.
Som følge af byggeriet vil Lollandsbanen, der løber fra Nakskov til Nykøbing Falster, være spærret mellem Nykøbing Falster og Grænge i påsken 2024.
Lokaltog vil indsætte togbusser på strækningen.