'Rødby' bliver navnet på den nye station, som er ved at blive bygget på en mark mellem Rødby og Holeby i forbindelse med Femernforbindelsen.
Det har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Lolland Kommune besluttet på et udvalgsmøde mandag, oplyser udvalgsformand Tine Vinther Clausen (V) i et skriftligt svar til TV2 ØST.
- Hvis man kommer som rejsende fra syd og ind til Danmark, har man altid vidst, at man ankom til Rødby/Rødbyhavn, og derfor vil det ikke være et nyt sted, man skal til at lære at kende – så derfor tænker jeg og udvalget, at det nok skal blive rigtig godt, skriver udvalgsformanden.
Debat om navnet
'Rødby' er besluttet efter en længere proces, som begyndte i 2021, hvor byrådspolitikerne besluttede, at den nye station skulle hedde 'Lolland'.
Det udløste dog en debat, hvor kritikere blandt andet pegede på, at navnet intet fortalte om, hvor på Lolland stationen befandt sig.
I anlægsloven for Femernforbindelsen blev stationen kaldt 'Holeby'.
Der var dog ikke nok internationalt svung over navnet, vurderede politikerne.
DSB blander sig
Men i begyndelsen af november 2023 blandede DSB sig, og besluttede at droppe 'Lolland' som stationsnavn med det grundlag, at det vil være forvirrende og skabe usikkerhed om stationens placering.
I et notat fremgik det, at DSB foretrak det mere enkle 'Rødby', der ligger knap tre kilometer fra den kommende station. Desuden fremgår det af notatet, at Transportministeriet også har været inde over den vanskelige dåbsproces.
Med opbakning fra DSB, borgmester Holger Schou Rasmussen (S), forvaltningen og nu et enigt Klima-, Teknik- og Miljøudvalg bliver stationens navn altså 'Rødby'.
Sagen om navnet på stationen er dog ikke helt slut, da gårsdagens beslutning skal behandles i kommunens økonomiudvalg, før det bliver officielt.
Den nye station ventes at komme på køreplanen, når tunnelen under Femern Bælt efter planen står færdig i 2029.