Det kendte Bandholm Hotel på Lolland er i store økonomiske vanskeligheder.
Badehotellets cirka 45 ansatte har ikke fået løn for december, direktør Charlotte Højer er stoppet med øjeblikkelig virkning, og siden den 20. december har hotellet og dets restaurant været lukket for gæster grundet diverse coronarestriktioner.
Det er meget beklageligt, men jeg vil gøre alt for at få det løst
Det oplyser Claus Juel, der er medejer og ny direktør for selskabet bag hotellet, til TV2 ØST.
- Jeg er meget, meget ked af den situation, som personalet er stillet i, og det er ikke med min gode vilje, at det er sket, siger han.
Det seneste regnskab for selskabet bag hotellet, Bandholm ApS, viser et underskud på over 15 millioner kroner.
Ifølge Claus Juel skyldes den økonomiske situation begrænsninger og restriktioner som følge af coronavirus samt en i forvejen dårlig driftsøkonomi, som en række investorer overtog fra den tidligere ejer, frikirken Faderhuset, der solgte hotellet i september 2019.
- Fra bestyrelsens side anser vi ikke selskabet som særlig sundt. Der er en masse forkert indgåede kontrakter og en masse andre forhold, der gør sig gældende. Det er både et finansielt problem, fordi selskabet har oparbejdet en stor gæld og tilbagebetalingsforpligtelse, siger Claus Juel og fortsætter:
- For det andet er der en masse juridiske forhold, som kræver en masse arbejde og en masse omkostninger for at få rodet ud. Kombinationen gør, at vi besluttede, at det selskab er stærkt truet på sin eksistens.
Opdagede pludselig situationens alvor
Claus Juel kom i januar 2021 ind i selskabet som passiv medejer, hvorefter han i september trådte ind i bestyrelsen.
Charlotte Højer tiltrådte som hoteldirektør, og der blev ifølge Claus Juel ansat et godt hold medarbejdere i sensommeren 2021 i forsøget på at redde hotellet og selskabets økonomi.
Selskabet har brugt for mange penge, og det går ikke at drive en sund virksomhed videre ovenpå kviksand
- Faderhuset, som oprindeligt ejede Bandholm Hotel, fik efter min mening meget kritik, men de skal i hvert fald have ros for, at de lavede et pænt hotel i Bandholm. Fordi ellers havde bygningen formentlig været revet ned, siger han.
Men efterhånden opdagede Claus Juel situationens alvor.
Det lykkedes ikke at skabe en fornuftig drift, og gælden er kun vokset, mens især corona har presset hotellet. Derfor blev Charlotte Højer opsagt, og Claus Juel overtog hendes rolle som hoteldirektør.
- Selskabet har brugt for mange penge, og det går ikke at drive en sund virksomhed videre ovenpå kviksand, siger han.
Direktør vil erklære selskabet konkurs
Bandholm ApS er så presset, at ejerkredsen og bestyrelsen ifølge Claus Juel meget indgående har drøftet at erklære selskabet konkurs.
- Vi kunne ikke opnå enighed om at erklære selskabet konkurs, så det skal vi tage stilling til ved en ekstraordinær generalforsamling den 10. januar, siger han og tilføjer:
- Det var min holdning, at vi skulle erklære det konkurs, fordi så kunne vi starte et nyt driftsselskab op med de penge, som vi ellers bare ville hælde ud i et sort hul og dermed fortsætte hoteldriften på stedet og sikre medarbejdernes fremtid.
Claus Juel ejer på nuværende tidspunkt 36 procent af selskabet og kan som mindretalsaktionær ikke erklære selskabet konkurs alene. Han forventer dog, at selskabet erklæres konkurs ved den ekstraordinære generalforsamling.
- Selskabet bliver en af dagene omdøbt til Afviklingsselskabet, siger han.
Bestyrelsen og medejerne af selskabet bag Bandholm Hotel har gennem Claus Juel været i dialog med 3F i forhold til at skaffe løn til de hjemsendte medarbejdere.
- Det er en rigtig kedelig situation, men jeg har ikke skabt underskuddet eller været med i ledelsen. Så jeg betragter det, jeg gør, som oprydning og en mulighed for fortsat at have 40 til 60 arbejdspladser på Bandholm Hotel, for det nuværende driftsselskab kunne ikke drives videre, siger Claus Juel og tilføjer:
- Det er meget beklageligt, men jeg vil gøre alt for at få det løst.
Hotellet har vundet fornemme priser
Bandholm Hotel modtog Børsens gazellepris i 2016 og 2017, som gives til veldrevne vækstvirksomheder. Ligesom TripAdvisor i både 2017 og 2018 kårede hotellet til Danmarks bedste hotel på baggrund af hotelgæsternes egne anmeldelser på hjemmesiden.
Men siden da er gælden i selskabet ifølge Claus Juel kun vokset. I den forbindelse kunne selskabet have søgt om en økonomisk hjælpepakke, der blandt andet uddeles til hoteller og restauranter.
- Men det er min holdning, at hvis vi skulle søge om hjælpepakker, skulle vi være sikre på, at selskabet ville overleve. Jeg ville ikke sidde i bestyrelsen og bede en direktør om at skrive under på en hjælpepakke til et selskab, som vi alle sammen godt ved, er meget problematisk.
- Vi kunne ikke forlænge landgangen med brædder længere. Vi kunne søge om faste omkostningstilskud og løntilskud for at forlænge det med fire til fem måneder, men det ville være uansvarligt at gøre, for så ville jeg stille direktøren i en situation, hvor vedkommende måske kan blive antaget for at have gjort noget ulovligt, siger Claus Juel.
Claus Juel forventer en afklaring på selskabets fremtid ved den ekstraordinære generalforsamling og håber, at hotellet åbner for gæster den 1. marts.