Der arbejdes på højtryk på at få både færge og færgeleje klar til 2024, hvor Scandlines nye el-færge efter planen skal begynde sin rutefart mellem Rødbyhavn og Puttgarden.
Scandlines skriver i en pressemeddelelse, at færgen vil blive søsat i Cemre i Tyrkiet i slutningen af 2023, og at skibet herefter vil ligge ved en udrustningskaj, hvor det resterende arbejde vil blive udført.
Færgeterminalerne i Rødbyhavn og Puttgarden skal også forberedes til indsættelsen af færgen, og her er Scandlines i fuld gang med at installere en ny og stærkere rampe til det øverste vogndæk, da batterifærgen skal transportere lastbiler på både øverste og nederste dæk.
Bliver ved med at sejle
Den nye færge koster omkring 600 millioner kroner inklusiv den tilhørende ombygning af havneanlægget i Rødbyhavn. Og det sker selvom byggeriet af den nye faste Femernforbindelse er i fuld gang.
- Det er et meget kraftigt signal om, at vi mener det, når vi siger, vi sejler videre – også efter en fast forbindelse på Femern Bælt måtte åbne. Og det er vores investorer også overbeviste om, har Scandlines kommunikationschef, Anette Ustrup Svendsen, tidligere sagt til TV2 ØST.
Den nye færge kan sejle helt uden at udlede CO2. Det kan den i kraft af et 10.000 kilowatt-timer stort batteri, og det svarer til batterierne fra over 130 nye, større elbiler eller til dobbelt så meget strøm, som en familie på fire i et parcelhus bruger på et år.
Selvom den nye færge primært indrettes for lastbiler, vil den også kunne indsættes som en erstatning for en af de eksisterende fire passagerfærger på overfarten, sådan at rederiet også i fremtiden kan sejle hver halve time, selvom en færge er på værft.