Byggeriet af kæmpe arbejdshavn til Femern-forbindelsen er nu i gang

Mandag begyndte arbejdet i Rødbyhavn med at anlægge den enorme arbejdshavn i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Planerne for det kommende milliardbyggeri af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland har ligget klar længe.

Mandag kom så også det fysiske bevis på, at forbindelsen er på vej. Her begyndte arbejdet nemlig med at anlægge den enorme arbejdshavn øst for Rødbyhavn.

- Det er en rigtig stor dag i dag. Jeg har faktisk lidt sus i maven.

Sådan lød det fra Jens Villemoes, der er pressechef i Femern A/S, da TV2 ØST mandag var med til startskuddet af anlægsarbejdet.

Jens Villemoes forventer, at tidsplanen vil holde, så molerne står færdig til marts næste år. 
Jens Villemoes forventer, at tidsplanen vil holde, så molerne står færdig til marts næste år.  Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Molen kræver over to millioner ton sten

Første skridt på vej til en færdig arbejdshavn er, at der skal opbygges moler.

- Nu begynder man faktisk at se ikke bare arbejdshavn skyde op, men også den helt nye kyststrækning, som Danmark får her syd for Lolland, siger Jens Villemoes.

Læs også
Eksperter lagde 35.000 småsten i et bassin - nu er molerne til kæmpe arbejdshavn godkendt
Læs også
Eksperter lagde 35.000 småsten i et bassin - nu er molerne til kæmpe arbejdshavn godkendt

Til arbejdet skal der hentes granit fra fire stenbrud i Norge, og op mod 400 mand fra mange forskellige lande kommer til at deltage i det enorme byggeri.

- I alt skal vi lægge 2,2 millioner ton sten. Og de maskiner, vi bruger nu, kan flytte 500 ton i timen, fortæller Wout Rogier, der er projektleder på byggeriet.

Wout Rogier har tidligere arbejdet i Mellemøsten, så han skal lige vænne sig til det danske klima. 
Wout Rogier har tidligere arbejdet i Mellemøsten, så han skal lige vænne sig til det danske klima.  Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Skal stå færdig til marts næste år

Etableringen af Europas største arbejdshavn er en forudsætning for resten af Femern-byggeriet.

Efter planen skal molen være færdig til marts næste år.

- Vi er ret sikre på, at tidsplanen holder. Vi har med nogle utroligt dygtige entreprenører at gøre, og de er utroligt velbevandrede i denne her type arbejde, siger pressechef Jens Villemoes.

Alle dele af arbejdshavnen ventes at stå færdig i slutningen af 2021.
Alle dele af arbejdshavnen ventes at stå færdig i slutningen af 2021. Foto: Femern A/S

Det store projekt betyder samtidig, at området får nye beboere. Mange af dem skal bo her de næste fire år.

- Jeg har arbejdet en del i Mellemøsten, så jeg skifter fra 50 grader til et mere blæsende klima. Men det er et spændende område. Det er afsides og roligt, hvilket gør det interessant, siger projektleder Wout Rogier.

Arbejdshavn Femern
Læs også
Hollændere klar til at bygge arbejdshavn til Femern-tunnelen
Arbejdshavn Femern
Læs også
Hollændere klar til at bygge arbejdshavn til Femern-tunnelen

Når arbejdshavnen står færdig, er det her, at råmaterialer til byggeriet ankommer, og her de færdige bro-elementer sejles ud.

- Det er en lillebitte brik i et gigantisk puslespil, som nu bliver lagt henover de næste otte-ni år. Men det er trods alt en meget vigtig og meget synlig forandring, siger Jens Villemoes.

Femern Bælt-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029. 

Der skal i alt lægges 2,2 millioner tons sten i forbindelse med byggeriet af molerne. Maskinerne kan flytte 500 tons i timen. 
Der skal i alt lægges 2,2 millioner tons sten i forbindelse med byggeriet af molerne. Maskinerne kan flytte 500 tons i timen.  Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Nyhedsoverblik