Planerne for det kommende milliardbyggeri af Femern Bælt-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland har ligget klar længe.
Mandag kom så også det fysiske bevis på, at forbindelsen er på vej. Her begyndte arbejdet nemlig med at anlægge den enorme arbejdshavn øst for Rødbyhavn.
- Det er en rigtig stor dag i dag. Jeg har faktisk lidt sus i maven.
Sådan lød det fra Jens Villemoes, der er pressechef i Femern A/S, da TV2 ØST mandag var med til startskuddet af anlægsarbejdet.
Molen kræver over to millioner ton sten
Første skridt på vej til en færdig arbejdshavn er, at der skal opbygges moler.
- Nu begynder man faktisk at se ikke bare arbejdshavn skyde op, men også den helt nye kyststrækning, som Danmark får her syd for Lolland, siger Jens Villemoes.
Til arbejdet skal der hentes granit fra fire stenbrud i Norge, og op mod 400 mand fra mange forskellige lande kommer til at deltage i det enorme byggeri.
- I alt skal vi lægge 2,2 millioner ton sten. Og de maskiner, vi bruger nu, kan flytte 500 ton i timen, fortæller Wout Rogier, der er projektleder på byggeriet.
Skal stå færdig til marts næste år
Etableringen af Europas største arbejdshavn er en forudsætning for resten af Femern-byggeriet.
Efter planen skal molen være færdig til marts næste år.
- Vi er ret sikre på, at tidsplanen holder. Vi har med nogle utroligt dygtige entreprenører at gøre, og de er utroligt velbevandrede i denne her type arbejde, siger pressechef Jens Villemoes.
Det store projekt betyder samtidig, at området får nye beboere. Mange af dem skal bo her de næste fire år.
- Jeg har arbejdet en del i Mellemøsten, så jeg skifter fra 50 grader til et mere blæsende klima. Men det er et spændende område. Det er afsides og roligt, hvilket gør det interessant, siger projektleder Wout Rogier.
Når arbejdshavnen står færdig, er det her, at råmaterialer til byggeriet ankommer, og her de færdige bro-elementer sejles ud.
- Det er en lillebitte brik i et gigantisk puslespil, som nu bliver lagt henover de næste otte-ni år. Men det er trods alt en meget vigtig og meget synlig forandring, siger Jens Villemoes.
Femern Bælt-forbindelsen skal efter planen stå klar i 2029.