Nyhedsoverblik

Falske bankmænd på spil igen

Både politi og banker har sagt det igen og igen. Udlever aldrig dankort eller pinkode til andre.

Alligevel sker det igen og igen, at særligt ældre borgere bliver ringet op af en person, der udgiver sig for at være fra banken – og mandag eftermiddag blev tre ældre udsat for bedrageri samt forsøg på bedrageri.

Det fremgår af døgnrapporten fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

En 83-årig mand og en 88-årig kvinde – begge fra Maribo – blev kontaktet af en mand, der udgav sig for at være fra banken.

Manden forsøgte at lokke oplysninger om betalingskort ud af de to personer.

Det lykkedes dog ikke, for de afbrød samtalen og kontaktede deres respektive pengeinstitutter for at få rede på sagen, og der var på ingen måde tale om, at der havde været "mistænkelige" transaktioner på deres konti.

De kriminelle opgav dog ikke deres forehavende, og ringede videre til en 81-årig mand fra Maribo.

Han blev besnakket af en mand, der ringede fra banken, og for at hjælpe den 81-årige, blev der sendt en mand ud, som så fik kort og pinkode udleveret.

Kort efter kunne den 81-årige konstatere, at der var hævet et kontant beløb på hans konto. Politiet efterforsker sagen som bedrageri.

Politiet oplyser ikke, at der er sket anholdelser i sagen.

Politiets råd til at undgå bedrageri

  • Politiet opfordrer til at være skeptisk, når ukendte personer kontakter dig og udgiver sig for at være fra banken eller fra en form for myndighed.

  • Det er ofte ældre mennesker, der bliver fuppet eller udsat for bedrageri. Et godt råd er, at man afbryder samtalen og i stedet ringer til sine yngre pårørende, som kan hjælpe.

  • Hvis du har ældre familiemedlemmer eller venner, så tal med dem om ikke at udlevere personlige oplysninger, koder eller betalingskort.

  • Det er også en mulighed at få udeladt telefonnummer, så svindlerne ikke kan finde dit telefonnummer. Kontakt dit teleselskab for at få udeladt nummer.

  • Husk, at hverken banker eller offentlige myndigheder uopfordret vil bede dig om at overføre penge eller spørger efter dine personlige oplysninger som cpr-nummer, MitID eller pinkoder over mail, sms eller opkald – og de kommer slet ikke ud til din bopæl for at hente dit kort eller spørger uopfordret til, hvornår du er hjemme.

  • Udlever aldrig kort eller koder. Afbryd straks samtalen og lav et kontrolopkald til hovedtelefonnummeret eller til politiets servicecenter på tlf. 1-1-4. Se mere på Sikker Digitals hjemmeside.

Kilde: Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.