Femern Bælt-tunnelen skal lære skoleelever at regne

Skoleelever bliver i nyt undervisningsmateriale bedt om at løse matematikopgaver, der tager afsæt i den kommende Femern Bælt-tunnel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Et tog kører fra København til Hamborg gennem Femern Bælt-tunnelen. Hvor hurtigt er det fremme?

Sådan lyder én ud af flere forskellige opgaver om Femern Bælt-tunnelen, som har fået plads i et nyt sæt undervisningsmateriale i matematik. Materialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening og retter sig mod elever i grundskolen.

Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.

Lokal inspiration

Det nye undervisningsmateriale er en del af en større samling matematikopgaver, der kaldes ”Danmark rundt”, som er blevet udformet af de 13 kredse i Danmarks Matematiklærerforening. Udgangspunktet for materialet er, at de 13 kredse hver især har fundet inspiration til regne- og matematikopgaver i deres nærområde.

Læs også
Besynderligt gigantfartøj skal i brug til Femern-tunnel
Læs også
Besynderligt gigantfartøj skal i brug til Femern-tunnel

På Lolland er valget faldet på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Opgaverne er udfærdiget af Ane Ditlevsen, Mari-Ann Skovlund Jensen, Julie Håkonsson og Lene Odefey, der alle sidder i matematiklærerforeningens Kreds 12 Storstrøm. De fire forfattere har undervisningserfaring fra folkeskolen, og opgaverne om Femern Bælt-tunnelen er allerede afprøvet på deres egne elever.

- Femern Bælt-tunnelen er det største og mest spændende projekt, der foregår i vores område, og i et stort byggeri indgår der en masse matematik, som vi synes, kunne være spændende for vores elever at regne på, siger Lene Odefey.

Ifølge pressemeddelelsen indgår der flere forskellige typer opgaver om Femern Bælt-tunnelen i undervisningsmaterialet.

Eleverne bliver blandt andet bedt om at udregne, hvor meget beton, det kræver at opføre den. Der indgår også mere praktiske opgaver, hvor eleverne for eksempel skal bygge en model af tunnelen og sammenligne den med andre tunneler i deres nærområde.

Det er i dette undervisningsmateriale, man kan finde opgaverne om Femern Bælt-tunellen.
Det er i dette undervisningsmateriale, man kan finde opgaverne om Femern Bælt-tunellen. Foto: Danmarks Matematiklærerforening


Begejstret bygherre

Hos Femern A/S, der er bygherre på projektet, vækker det stor glæde, at Femern Bælt-tunnelen nu bliver en del af danske skoleelevers undervisning.

- Vi er rigtig glade for, at Danmarks Matematiklærerforening har taget udgangspunkt i vores projekt. Det er helt i tråd med vores ambition om at skabe opmærksomhed omkring dette kæmpeprojekt og måske inspirere flere unge til at søge en karriere inden for anlægsbranchen, siger Oliver Sellner Vonsild, der leder afdelingen for arbejdsmarkedsforhold og bæredygtighedsstrategi i Femern A/S.

Femern Bælt-tunnelen:

Femern A/S er datterselskab i Sund & Bælt-koncernen, der har til opgave at bygge den 18-kilometer lange Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland.

Femern Bælt-tunnelen er Danmarks største anlægsprojekt. Arbejdet begyndte den 1. januar 2021, og beskæftiger i øjeblikket omkring 1.800 arbejdere

Kilde: Femern A/S

Undervisningsmaterialet tæller 130 sider i alt og udgøres af seks kapitler. Opgaverne om Femern Bælt-tunnelen hører under kapitlet om broer og tunneler i Danmark.

Materialet er blevet tilbudt alle skoler i landet og er udviklet til Matematikkens Dag 2023.

Læs også
Nu støbes elementerne til den 18 kilometer lange Femern-tunnel
Læs også
Nu støbes elementerne til den 18 kilometer lange Femern-tunnel

Nyhedsoverblik