Med den tyske myndighedsgodkendelse af tunnelen under Femern Bælt er der enighed med de tyske myndigheder om, hvordan projektet skal realiseres. På den baggrund har en enig forligskreds besluttet, at anlægsarbejdet skal sættes i gang på dansk side, så vi kommer et skridt nærmere at realisere de store gevinster ved en fast forbindelse over Femern Bælt.
- Tiden er nu inde til at indlede anlægsarbejdet med tunnelen under Femern Bælt. Jeg er derfor glad for, at vi i dag har besluttet at starte anlægsarbejdet på dansk side, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Ifølge Transportministeriet venter man, at der vil blive indgivet klager over godkendelsen til den tyske Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Det vil efter alt at dømme betyde, at anlægsarbejdet ikke kan igangsættes på tysk side, før arbejdet er godkendt. Tidsplanen for projektet indebærer dog, at anlægsarbejdet skal påbegyndes i Danmark.
Det er en ting, kommende generationer vil se tilbage på med stolthed.
Forventer åbning i 2028
I første omgang er Femern A/S blevet bedt om at forhandle aftaler på plads med entreprenørkonsortierne om at igangsætte de første dele af anlægsarbejdet.
- Det gør det nemlig muligt at undgå forsinkelser i tidsplanen, så tunnelen kan åbne i 2028, samtidig med at vi forbedrer mulighederne for at udnytte den tildelte EU-støtte på knap 4,4 mia. kr. til projektet, forklarer Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.
Femern A/S forventer, at de første aktiviteter vil kunne starte i løbet af efteråret 2019. Bag forliget står Venstre, Liberal Alliance, Konservative, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale og SF.
Disse opgaver kan begynde nu
- Anlæg af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn
- Etablering af arbejdshavn ved Rødbyhavn
- Etablering af tunnelportal på Lolland
- Etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter
- Bestilling af særligt marint udstyr
- Øvrige, mindre forberedende arbejder.
Heunicke: En historisk dag
Én af de mange, som i flere år har kæmpet for Femern-forbindelsen, er socialdemokraten Magnus Heunicke, som er tidligere transportminister og nu sidder i Folketingets transportudvalg. Han kalder beslutningen "historisk".
- Det er en historisk dag. Der har været forsinkelser og problemer under vejs, men i forlingskredsen er vi enige om, at nu kommer den her forbindelse. Vi får spaden i jorden inden årsskiftet og får arbejdspladser til et område, som har et kæmpe behov, siger Magnus Heunicke.
Artiklen fortsætter under billedet
Forbindelsen vil have stor betydning for Danmark - især Sjælland og øerne, mener han.
- Hvis projektet var løbet ud i sandet, ville vi have et Sydsjælland, Lolland og Falster, som ville mangle både arbejdspladser og tro på fremtiden, siger Magnus Heunicke.
Han sammenligner Femern-projektet med den betydning, Storebæltsbroen har haft for Danmark.
- Det her har en kæmpe betydning. Det er en ting, kommende generationer vil se tilbage på med stolthed. Det ændrer hele rammen for et område af Danmark, som har svære betingelser, siger Magnus Heunicke til TV ØST.
Hvorfor har processen taget så lang tid? Få en humoristisk forklaring i videoen her: