Færgepassagerne risikerer at betale op mod 220 procent mere for en færgebillet med Scandlines end med andre rederier.
Sådan lyder konklusionen i en ny rapport, der er udarbejdet af den økonomiske konsulentvirksomhed Incentive for Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Det lugter langt væk af bestillingsarbejde, hvor man bevidst ville nå frem til et bestemt resultat
Det skriver BT.
Ifølge rapporten, som har undersøgt rederiets færgeruter mellem Danmark og Tyskland, burde en færgebillet hos Scandlines returrejse mellem Rødby og Puttgarden for eksempel koste 589 kroner, hvis prisen skulle svare til de øvrige rederiers gennemsnitlige priser for en samlet overfartslængde på cirka 37 kilometer tur/retur.
Men Scandlines’ billetpris var dog 1.436 kroner for den pågældende returrejse, og prisen var dermed 144 procent højere end benchmarken, lyder det i rapporten.
Blev sammenlignet med tre ruter i Doverstrædet
I rapporten bliver Scandlines sammenlignet med blandt andre Molslinjens rute mellem Odden og Aarhus samt tre ruter i Doverstrædet mellem Frankrig og England.
Scandlines’ billetpriser er mellem 83 procent og 220 procent højere end de andre operatørers gennemsnitlige prissætning
Desuden har konsulentvirksomheden sammenlignet prisen på Scandlines' Rødby-Puttgarden billetter med de andre ruter ved i alt 12 forskellige rejsetidspunkter.
- Hvis man alene ser på billettyper, der ikke forudsætter medlemskab af en kundeklub eller et fordelsprogram, så er Scandlines’ pris på Rødby-Puttgarden højere end de andre operatørers gennemsnitlige prissætning ved alle 12 opslag. Scandlines’ billetpriser er mellem 83 procent og 220 procent højere end de andre operatørers gennemsnitlige prissætning, står der blandt andet i rapporten, som er udarbejdet til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Her er Scandlines’ billettyper
Scandlines’ prisstruktur for personbiler er delt op i en højsæson og en lavsæson og omfatter tre primære billettyper, Economy, Economy Extra og Flex.
- Economy Extra betegnes af Scandlines som standardbilletten og kan købes indtil 15 minutter før afgang.
- Scandlines oplyser, at Economybilletterne skal købes mindst 14 dage før afgang, og der er kun et begrænset antal billetter til rådighed på hver afgang. Billettypen forudsætter desuden medlemskab af Scandlines’ fordelsklub, SMILE. Medlemskabet er gratis.
- Flexbilletten kan betegnes som et premiumprodukt, der giver øget fleksibilitet og forskellige ekstra services.
Scandlines tilbyder dog også rabatter på returbilletter i form af blandt andet endagsbilletter og miniferiebilletter.
Sidstnævnte billettype udbydes dog i kun i begrænset antal og kun til medlemmer af fordelsprogrammet SMILE. Derudover tilbyder Scandlines shoppingbilletter, 10-turskort og en række andre specialbilletter.
Kilde: Rapporten fra den økonomiske konsulentvirksomhed Incentive.
Samtidig kritiseres Scandlines i rapporten for at have hævet priserne på personbiler mere end den generelle udvikling i forbrugpriserne.
De generelle forbrugspriser er siden 2011 steget med seks procent, mens priserne for Scandlines' Standard-/Economy Extra'-billetter er steget med 16 procent i højsæsonen og 30 procent i lavsæsonen.
Scandlines: Det lugter af bestillingsarbejde
Hos Scandlines er man ikke begejstret for konklusionen i rapporten, som rederiet kalder for bestillingsarbejde.
Det virker på ingen måde som en uvildig rapport
- Vi ved ikke rigtig, om vi skal grine eller græde over rapporten. Vi kan i hvert fald konstatere, vi ikke er voldsomt overrasket over, at ministeriets dyrt betalte konsultanter når frem til de resultater. Vi ville nok være noget mere overrasket, hvis det havde vist sig, at de milliarder, der allerede er brugt på Femern-forbindelsen, havde været spildt, siger Anette Ustrup Svendsen, kommunikationschef ved Scandlines, til TV ØST.
- Det lugter langt væk af bestillingsarbejde, hvor man bevidst ville nå frem til et bestemt resultat. Det virker på ingen måde som en uvildig rapport, og man har ikke inddraget Scandlines eller ønsket at benytte det data på vores billetter, som vi allerede flere gange har stillet til rådighed, tilføjer hun.
Afviser stor stigning på billetpriser
Rapporten konkluderer, at billetpriser hos Scandlines er steget meget i forhold til de generelle forbrugspriser. Men det afviser Anette Ustrup Svendsen.
Vi er en af regionernes største arbejdspladser, så vi føler et stort ansvar overfor de mange mennesker, de mange familier, som har gode, langsigtede job hos os
- Vi kan se, at de generelle forbrugspriser er steget seks procent. Vores gennemsnitspriser er i samme periode steget syv procent, og jeg synes ikke, det nogen stor forskel. Jeg kan et andet sted i rapporten se, at der er trukket et enkelt produkt ud, som der har været en højere prissætning på. Men ligesom når du booker en flybillet, så tilbyder vi en lang række forskellige produkter alt efter, hvor fleksibel kunden er, siger hun og fortsætter:
- Det er klart, at hvis man vil have mere fleksibilitet, så kommer det til at koste. Hvorimod hvis man kan planlægge sin rejse i god tid, så kan man få en færgebillet til Rødby-Puttgarden til blot 240 kroner.
Derfor forsøger rapporten ifølge Scandlines at formidle et billede af, det bliver langt billigere for de fleste bilister at køre gennem den kommende Femern-tunnel.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Og det er ikke korrekt. Vi kan konstatere, at vores gennemsnitspriser på nuværende tidspunkt ligger under de gennemsnitspriser, som der meldt ud, hvad det vil koste at køre gennem tunnellen – både for biler og ikke mindst for lastbiler, siger Anette Ustrup Svendsen.
En af regionens største arbejdspladser
Scandlines er så utilfredse med rapporten, at rederiet har skrevet et brev til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
- En ting er helt sikkert; vi fortsætter sejladsen på Rødby-Puttgarden, og vi er overbevist om, at vi har et konkurrencedygtigt produkt. Derfor er det vigtigt for os at sikre, at vi har nogle fair og fornuftige betingelser, og at kunden ikke får et forkert billede af den forretning, som vi skal passe på og drive i mange, mange år, siger Anette Ustrup Svendsen og fortsætter:
- Vi er en af regionernes største arbejdspladser, så vi føler et stort ansvar overfor de mange mennesker, de mange familier, som har gode, langsigtede job hos os, hvis indsigtsgrundlag netop er afhængigt af vores forretning.
Minister: Det er selvforskyldt
Hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet klinger Scandlines kritik af rapporten hult.
Det er selvforskyldt, når de på den måde hemmeligholder deres dyre priser
- Vi undrede os i ministeriet over, at personbilstrafikken falder på Rødby-Puttgarden, samtidig med at den stiger i andre større trafikkorridorer. Vi satte os derfor for at undersøge, om det kunne skyldes høje billetpriser hos Scandlines. Det har undersøgelsen, som er foretaget af et eksternt konsulenthus, bekræftet. Konklusionen er nemlig, at Scandlines siden 2007 har hævet priserne for personbiler mere end den generelle udvikling i forbrugerpriserne, og at prisen generelt er højere end på sammenlignelige færgeoverfarter, oplyser transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i et skriftligt svar til TV ØST.
- Vi har længe forsøgt at få bedre prisdata fra Scandlines, men det har de gang på gang afvist. Derfor klinger deres kritik hult, da det er selvforskyldt, når de på den måde hemmeligholder deres dyre priser, tilføjer ministeren.
Artiklen fortsætter under billedet.
Desuden kan Transport-, Bygnings- og Boligministeriet oplyse, at undersøgelsen blev igangsat på baggrund af den tekniske gennemgang af trafikprognosen i Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg i september 2018.
Afviser udokumenteret postulat
Ministeriet fremhæver samtidig, at Scandlines skriver til Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg, at størstedelen af vores kunder booker ikke deres billetter på forhånd.
Scandlines oplyser derfor ifølge ministeriet således selv, at størstedelen af kunderne benytter den såkaldte standardbillet, som netop er den billettype, undersøgelsen fokuserer på.
I det skriftlige svar til TV ØST oplyser ministeriet samtidig, at man tager afstand fra Scandlines kritik af, rapporten fra den økonomiske konsulentvirksomhed er uvildig:
- Ministeriet skal desuden bemærke, at man naturligvis ikke kan bestille resultater på forhånd hos velanskrevne konsulenthuse, hvorfor vi skarpt må tage afstand fra et sådant udokumenteret postulat.