Endnu en milepæl er nået på Danmarks største anlægsprojekt.
Det første fragtskib er anløbet på arbejdshavnen ved det store Femernbyggeri. Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
Skibet MV Aasvik lagde til kaj mandag aften ved byggepladsen i Rødbyhavn og havde 7000 tons granitskærver med fra Norge. De skal bruges til at skabe arbejdsveje på byggepladsen.
Netop havnen er vigtig, når verdens længste sænketunnel skal bygges. Havnen skal nemlig bruges til udskibningen af tunnelens elementer og modtage de millioner af tons råmaterialer, der skal bruges på byggepladsen.
Når byggematerialerne bliver leveret direkte ved kajen bliver der, ifølge Femern A/S, sparret en masse transport af materialer på vejene.
- Det er rigtigt positivt, at vi nu kan tage arbejdshavnen i brug. Arbejdshavnen er helt afgørende for logistikken bag byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Den sikrer en robust forsyningsvej direkte til fabrikken og skåner samtidigt nærmiljøet for tung trafik, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, i en pressemeddelelse.
En af Danmark mest travle havne
Arbejdshavnen er dog ikke helt færdig endnu, men alligevel kan de første skibe altså godt begynde at ankomme.
Når arbejdshavnen på 500.000 kvadratmeter står færdig, bliver det en af de mest travle i hele Danmark. Et ny fragtskib forventes at ankomme til byggepladsen cirka hver tredje dag.
Der kommer til at være både et østligt og vestligt kajanlæg, og når alle seks produktionslinjer er i gang på tunnelelementfabrikken vil havnen modtage op mod 70.000 tons råmaterialer som sand, grus, cement og armeringsjern om ugen.
Timingen er god, man er nemlig begyndt at prøvestøbe nogle af tunnelelementerne, så det er nødvendigt snart at kunne tage havnen rigtigt i brug.
- Tidligere på sommeren holdt vi rejsegilde på tunnelfabrikken. Vi er i fuld gang med prøvestøbningen af en del af et tunnelelement. Nu hvor havnen også er taget i brug, føler vi os godt rustet til det egentlige tunnelbyggeri, siger Jens Ole Kaslund.
Havnen bliver en af de største i Danmark.