I processen er omkring 15 millioner kubikmeter sand, sten og jord blevet udgravet. Det er lagt bag digerne ud for Rødbyhavn.
I forbindelse med udgravningen er Danmarks areal vokset med 300 hektar, som svarer til cirka 420 fodboldbaner.
Gravearbejdet på den 18 kilometer lange Femern Bælt-tunnelen er nu efter tre års arbejde færdig. Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
I processen er omkring 15 millioner kubikmeter sand, sten og jord blevet udgravet. Det er lagt bag digerne ud for Rødbyhavn.
I forbindelse med udgravningen er Danmarks areal vokset med 300 hektar, som svarer til cirka 420 fodboldbaner.
- Det er den ubetinget største udgravning i Danmarks historie, og det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra sand til hårdt moræne-ler, , siger Pedro da Silva Jørgensen, der er teknisk vicedirektør i Femern A/S.
- Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål.
Femern A/S forventer at nedsænke det første tunnelelement senere på året og tunnelen forventes at være færdig i 2029. Til den tid vil det være muligt at rejse mellem Lolland og Tyskland på 7 minutter i tog og 10 minutter i bil