Et lille år efter, at byggeriet af den 18 kilometer lange Femern-tunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern officielt gik i gang, den 1. januar 2021, har antallet af signerede kontrakter med underleverandører rundet 200.
Her er virksomheder fra lokalområdet godt repræsenteret. Det viser en opgørelse fra Femern A/S.
Af 200 tildelte kontrakter er halvdelen tilfaldet danske virksomheder, hvoraf en tredjedel, omkring 33 kontrakter, er gået til virksomheder på Lolland-Falster.
- Jeg ser det som et tegn på, at danske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige, og især de lokale generelt har været godt forberedt på de muligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver, siger Jens Ole Kaslund, der teknisk direktør i Femern A/S, i en kommentar til opgørelsen.
Det er op til de to entreprenørkonsortier FLC, Femern Link Contractors, og FBC, Fehmarn Belt Contractors, som har hovedentreprisen på byggeriet, at vælge deres underleverandører.
Det står klart, at en meget stor del af kagen ender hos underleverandørerne, navnlig på Lolland-Falster og Sydsjælland
Det store, danske aftryk i bogen med signerede kontrakter er derfor i høj grad virksomhedernes egen fortjeneste, lyder budskabet videre fra bygherren, Femern A/S, på det godt 52 milliarder kroner dyre statsbyggeri.
Opgørelsen viser intet om størrelsen på de indgåede kontrakter. Fordelingen af kontrakter efter beløbsstørrelse har det imidlertid ikke været muligt at få oplyst.
- Vi kommer aldrig til at give den grad af detaljer af kommercielle hensyn. Men det står klart, at en meget stor del af kagen ender hos underleverandørerne, navnlig på Lolland-Falster og Sydsjælland, siger pressechef for Femern A/S, Jens Villemoes.
VIDEO: Den lokale virksomhed MSE Entreprise fra Nørre Alslev har været en del af Femern-byggeriet, siden det startede.
Ifølge erhvervsorganisationen Business Lolland-Falster er der dog tale om ikke uvæsentlige kontrakter. Det fortæller direktør Mikkel Wesselhoff.
- Ud af vores medlemmer på omkring 500 virksomheder, er der 70 virksomheder, som har fået opgaver enten direkte eller som underleverandører omkring Femern-byggeriet. Det varierer i størrelse og omfang, men der er også en del opgaver, som er tocifrede millionbeløb, siger han og tilføjer:
- Generelt hænger pris og kvalitet nøje sammen. Og derfor er jeg glad for at se, at vores virksomheder kan være med på både pris og kvalitet til danmarkshistoriens største byggeri.
Blandt nogle af lokale leverandører til tunnelbyggeriet er anlægsvirksomheden MSE Entreprise i Nørre Alslev, som har vundet kontrakt på dele af jordarbejdet – imens Idebyg fra Nykøbing Falster har bygget hele info- og kontorcenter i Rødbyhavn.
Grafik: Sådan foregår byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.
Flere kontrakter på vej
Hos Business Lolland-Falster forventer man, at der endnu venter mange store ordrer til de lokale virksomheder.
Det er arbejdspladser, der kommer til at ligge i Rødbyhavn i mange år med stor effekt for mange lokale virksomheder
- Vi oplever også stor interesse fra de lokale, som stadig gør sig klar til at forberede sig på forskellig vis – både med at få styr på nogle strukturer og systemer i forhold til at kunne byde ind på fremtidige kontrakter.
Anlægsarbejdet på Femern Bælt-tunnelen strækker sig under den gældende tidsplan frem mod 2029, hvor det efter planen skal være muligt at køre med bil eller tog på henholdsvis ti og syv minutter fra Lolland til den tyske ø Femern.
Hele Femern-byggeriet, og de lokale virksomheders evne til at sætte sig på en anseelig andel af kontrakterne, som byggeriet kaster af sig, er ifølge Mikkel Wesselhoff en medvirkende årsag til et fortsat opsving i en hårdtprøvet del af Danmark.
- Der foregår en anden erhvervsdynamik i dag, end vi har set de sidste mange år. Der er nogle trends, der baserer sig på, at vi har været langt fremme på den grønne omstilling, som gør at store virksomheder i den branche vil placere sig her, siger han og tilføjer:
- Det andet, vi ser, er, at Femern skubber på denne erhvervsdynamik, og for det tredje har vi under covid oplevet vækst i turismen, hvor vi også ser en del investeringer på vej. Blandt andet Hages Badehotel på Lolland.
Derforuden er der med den nye infrastrukturplan lagt op til at gøre tunnel-elementfabrikken permanent.
- Det er arbejdspladser, der kommer til at ligge i Rødbyhavn i mange år med stor effekt for mange lokale virksomheder, påpeger Mikkel Wesselhoff.
En af de største kontrakter på Femern-byggeriet er gået til stålproducenten Give Steel i Brande, der har fået til opgave at levere 8.000 stålspær til den store fabrik, der skal producere Femern Bælt-tunnelens elementer.
Dette har lokalt ført til oprettelsen af mellem 150 og 200 nye jobs i det midtjyske.
Det har ikke været muligt at få oplyst omfanget af eventuelt nye arbejdspladser på Lolland-Falster og Sydsjælland som følge af kontrakter på Femern-byggeriet.
TV2 ØST besøgte i februar byggeriet i Rødbyhavn. Se eller gense videoen her: