Hver tiende færge sejlede uden passagerer - øboere afviser forslag om delefærge

Ifølge Lolland Færgefart seneste opgørelse sejlede hver tiende færge til Askø og Femø uden passagerer. Øboerne advarer om negative konsekvenser ved delefærger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I aften skal der være borgermøde på Femø. På dagsordenen er øens færgefart. Som TV2 ØST kunne fortælle mandag har et foreløbigt udkast med scenarier, der kan føre til besparelser for øens færgefart, skabt røre.

- Folk er rystet i deres grundvold, lød det her fra Inge-Lise Bisted, der er formand for Femø Beboerforening.

Hun fortæller i dag til TV2 ØST, at op mod en tredjedel af øens beboere foruden inviterede gæster – i alt 40-50 personer – ventes at deltage i mødet, som afholdes på Femø Kro fredag aften klokken 19.

quote Vi er ikke en kommune, der kan have et eksorbitant serviceniveau

Holger Schou Rasmussen (S), borgmester, Lolland Kommune

Femø har i dag egen færgerute til Kragenæs på Lolland. Det er Lolland Kommune, der i regi af Lolland Færgefart har ansvaret for færgefarten til Femø samt naboøerne Fejø og Askø. Også disse øer har i dag deres egen færge til henholdsvis Kragenæs og Bandholm på Lolland.

I fremtiden kan beboerne på de tre øer dog skulle vænne sig til at deles om færgerne i aftentimerne og vintermånederne. Det vil skulle ske som et led i at skabe besparelser for fem-ti millioner kroner på færgedriften, så Lolland Kommune derved kan finansiere en ny elfærge, som skal afløse to ældre færger.

- Vi har to færger, som snart skal skiftes ud. De holder ikke fem år mere. Spørg bare på Femø. Det er ofte deres færge (Femøsund, red.) er på værft, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S) til TV2 ØST.

Han henviser til, at præmissen om besparelser for en ny færge bakkes op af et flertal bestående af "24 ud af 25 byrådsmedlemmer", der står bag sidste års budgetforlig og aftalen om at "fremtidssikre" serviceudbuddet på en række områder i Lolland Kommune – herunder færgedriften.

- Vi skal sikre driften af færgerne til Femø, Fejø og Askø, understreger borgmesteren og tilføjer:

- Men vi er ikke en kommune, der kan have et eksorbitant serviceniveau. Og vi kan bare se, at man kan nøjes med en færge til to øer i Faaborg-Midtfyn Kommune, nemlig Lyø og Avernakø. Hvorfor kan øboerne på de tre øer så ikke nøjes med to færger?

Hver tiende færge sejlede uden passagerer

Lolland Kommune har givet TV2 ØST indblik i passagertallene for ruterne til de tre øer. Her fremgår det, at færgerne jævnligt ikke har haft passagerer med ombord.

Blandt andet på denne baggrund har man senest indført, at man altid skal bestille plads, når man skal med færgen fra Askø og Femø. Dette er sket i forbindelse med besparelser for budgettet i 2023.

Opgørelsen er for 2021. Det var et år med corona-pandemi, hvor mange i perioder arbejdede hjemme. Men det var også et år, hvor der blev givet statstilskud til gratis transport for cyklister og gående på alle indenrigsfærger, hvilket førte til betydelig passagerfremgang.

I gennemsnit havde de tre ø-færger 11 personer med ombord på de i alt 26.335 afgange i 2021. Men i 2.012 tilfælde lagde en af de tre færger fra land uden en eneste passager.

Af passagerstatistikken fremgår det således, at færgerne til Femø og Askø ikke havde passagerer med på næsten hver tiende afgang i 2021. For Fejø var den to mand store besætning de eneste personer ombord på seks procent af alle afgange.

Det er især i aftentimerne fra klokken 18 og frem til midnat, at passagererne er få. På tværs af de tre øer var der her ingen passagerer med ombord på 15 procent af samlet 6.170 afgange til og fra de tre øer.

Tomme færger for en halv million

Det er penge lige ud over rælingen, når en færge sejler af sted uden passagerer. Lolland Færgefart har opgjort, hvad en driftstime koster for hver af de tre færger. 

På baggrund af disse oplysninger, kostede det i 2021 over 445.000 kroner at gennemføre afgange til Femø, Askø og Fejø, hvor der ikke var nogen passagerer med færgen. Og regner man de i alt godt 4.100 afgange med, hvor der ikke var mere end én passager ombord nærmer udgifterne sig en million kroner.

Udgifterne rammer ikke direkte Lolland Kommune, der modtager et tilskud fra staten på 20 millioner kroner til driften af færgerne. Imens disse penge rækker til drift og vedligehold, er det ifølge kommunen ikke nok til at finansiere købet af en ny færge.

Læs også
Vil fjerne afgange for at få råd til ny færge: - Folk er rystet i deres grundvold
Læs også
Vil fjerne afgange for at få råd til ny færge: - Folk er rystet i deres grundvold

Derfor ser man nu ind i besparelser til øboernes frustration.

- Der er ingen, der har interesse i, at der sejler tomme færger. Derfor har vi også været positive overfor, at man har indført, at flere færger skal bestilles – og vi er også positive overfor at drøfte muligheden for vinter- og sommersejlads, siger Inge-Lise Bisted fra Femø Beboerforening.

Hun sidder også med i den arbejdsgruppe, som Klima-, Teknik og Miljøudvalget i Lolland Kommune har nedsat med repræsentanter fra hver af øerne for at finde besparelser på færgedriften.

- Men når det er sagt, så blev Femøsund-færgen for nogle år siden gjort til beredskabsfærge. Derfor overnatter den i Kragenæs, og det betyder, at der hver dag er en tidlig morgenafgang, hvor der sjældent er nogen med.

Hver tredje tomme færge, svarende til 184 afgange, på Femø-overfarten i 2021 var således en morgenfærge fra Kragenæs, fremgår det af opgørelsen fra Lolland Færgefart.

Frygter timelang sejlads

Inge-Lise Bisted lader forstå, at hun tilslutter sig holdningen om, at færgerne sejler, når behovet er der, og man derved kan opnå en besparelse, som vil kunne indgå i finansieringen af en ny færge. Men hun anfægter borgmesterens begejstring for at lade én færge betjene to øer for derved at opnå yderligere besparelser til finansiering af en ny færge.

- Det vil have kæmpe konsekvenser for alle, der bruger færgerne og samfundene på småøerne, siger Inge-Lise Bisted og tilføjer:

- Det vil tage op til en time og tre kvarter eller måske to timer, hvis bare Askø og Femø skulle dele færge. Vi ved godt, der ikke bor så mange her. Men der er jo også mange andre, der bruger færgen.

Vil være dødsstødet

I dag er sejlturen til Femø 14 kilometer lang. Skal færgen i fremtiden omkring Askø bliver turen cirka 27 kilometer lang – altså næsten en fordobling.

Peter Larsen er formand for ø-kontaktudvalget i Lolland Kommune og selv bosiddende på Askø. Han er enig i kritikken af de foreløbige scenarier for en fremtidig sejlplan, som administrationen har lagt frem, med to færger i perioder af året.

- Det vil være dødsstødet, hvis vi skal ud i at sejle trekantssejlads. Skal vi til at køre til Kragenæs og sejle derfra via Femø, bliver det en meget længere tur på op til to timer. Sker det, slår du jo øen ihjel.

frugt03.jpg
Læs også
Chauffør fik bøde for tonstung overvægt af frugt og grønt - to gange
frugt03.jpg
Læs også
Chauffør fik bøde for tonstung overvægt af frugt og grønt - to gange

Askø har i dag egen færge til Bandholm – en overfart der er knapt seks kilometers længde, hvor turen fra Kragenæs er cirka 10 kilometer.

- Det er OK, vi ikke sejler afgange uden passagerer. Derfor er det fint, man har indført bestilling – nu også over hele dagen, så vi ikke sejler tomme dobbeltture, siger Peter Larsen.

Derfor mener han også, at problemet med tomme færger er blevet løst. Han mener derimod, at Lolland Kommune burde genoverveje behovet for at købe en ny færge.

- Sidste år gik man væk fra at køre med biodiesel i busserne – fordi det blev for dyrt – og man kunne derved spare fem millioner kroner. Det er jo netop den erkendelse, vi må gøre her – vi har ikke råd lige nu. Vi må hellere bruge de 3,6 millioner kroner, vi får i investeringsstøtte og renovere på de færger, vi har nu.

Den pointe mener borgmesteren dog ikke har gang på jord.

- De to færger er næsten 30 år gamle, og der er mange reparationsudgifter. Hvad angår busserne var det kun selve drivmidlet vi skiftede ud. Derfor kan de to ting ikke sammenlignes, siger Holger Schou Rasmussen.


Nyhedsoverblik