Fra på mandag kan borgere i Lolland Kommune få akut hjælp og rådgivning over telefonen.
Kommunen har, som led i en større indsats på socialområdet, oprettet en ny akuttelefon for psykisk sårbare borgere.
En hotline, der også har åbent uden for almindelig åbningstid.
Vi skal tidligere ind på folk, inden kriserne bliver for store
- Det er et tilbud, folk kan benytte sig af, hvis man står midt i en krise i livet eller en lørdag aften, hvor alt lige pludselig ramler, siger Vibeke Grave (S), der er formand for Social- og Arbejdsmarkedsudvalget i Lolland Kommune.
Kan kontaktes anonymt
Akuttelefonens åbningstid bliver mandag-torsdag kl. 16-08, fredag-søndag kl. 13-08 og hele døgnet på helligdage. Akuttelefonens nummer er 25318484, og henvendelser kan ske anonymt.
Akuttelefonen oprettes i samarbejde med botilbuddet Horisonten og vil være bemandet af medarbejdere, der har pædagogisk eller sundhedsfaglig uddannelse og erfaring i at håndtere akutte opkald fra udsatte borgere.
- Vi er i det hele taget i gang med at omlægge vores indsatser, så vi kommer tidligere ind på folk, inden kriserne bliver for store, fortæller Vibeke Grave (S) og tilføjer:
- Flere ting skal klares ude i kommunerne, og vi vil gerne undgå indlæggelser, og det kan være, vi kan det, hvis vi kommer ind i problemet og hjælper, inden det hele kuldsejler.
Også til for pårørende
Vibeke Grave forventer, at akuttelefonen vil blive benyttet af psykisk udsatte borgere, men understreger, at den også er til for pårørende.
- Jeg tror, mange pårørende kan føle sig fortabt i forhold til at have et familiemedlem, der har det dårligt og skulle råbe myndighederne op, siger hun.
Der findes andre muligheder for at søge hjælp. Hvorfor mener du, at der er behov for jeres akuttelefon?
- Jeg er ret sikker på, at der vil være efterspørgsel, for vi får generelt mange henvendelser fra borgere, siger hun.