Kommune vil justere kritiseret færgestrategi: - Det er kun et plaster på såret

Afgangene om sommeren skal blandt andet opjusteres i forhold til den plan, der ellers var lagt op til i færgestrategien for Smålandsfarvandet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I august gik 300 øboere fra Askø, Fejø og Femø til tasterne for at indsende høringssvar om en ny færgestrategi i Lolland Kommune, der vil nedbringe antallet af færger fra tre til to.

Nogen udtrykte frygt for, at færre færger kan få konsekvenser for øernes erhverv. Andre mente, at det kan medføre dårlige beredskabsforhold.

Og nu ser det ud til, at nogle af øboernes bønner er blevet hørt.

Mandag mødtes Klima-, Teknik- og Miljøudvalget i Lolland Kommune for at drøfte færgestrategien, og på mødet er de blevet enige om, at man vil justere færgestrategien, så man imødekommer borgernes bekymringer. Eller i hvert fald nogle af dem.

quote Det er et lille plaster på såret. Vi vil gerne have det, som vi plejer at have det

Anne-Grethe Laursen, formand, Fejøforeningen

Ændringsforslagene vækker i første omgang begejstring hos Fejø-beboeren Anne-Grethe Laursen, der er formand for Fejøforeningen.

- Vi havde håbet på, at høringssvarene havde givet anledning til nogle forbedringer. Og det er jo sket, siger hun.

I dagsordenen for mandagens møde kommer kommunens administration med en række anbefalinger til, hvilke aspekter af planen, kommunens Klima-, Teknik- og Miljøudvalg kan skrue på. Anbefalinger, der tager afsæt i de høringssvar, som man modtog tidligere på året.

Her lyder en af opfordringerne, at man ved hjælp af 1300 flere mandskabstimer skal højne antallet af færgeafgange i sommermånederne, som flere borgere også foreslog i deres høringssvar.

Derudover anbefales det, at ændringen af sejlruten til Askø træder i kraft den 1. januar 2025 fremfor 1. januar 2024, som oprindeligt var planen.

I forslaget til færgestrategi var det forudsat, at sejlruten til Askø skulle ændres, så alle afgange sejles fra Kragenæs fra 1. januar 2024. Nu anbefaler man at rykke datoen et år frem.
I forslaget til færgestrategi var det forudsat, at sejlruten til Askø skulle ændres, så alle afgange sejles fra Kragenæs fra 1. januar 2024. Nu anbefaler man at rykke datoen et år frem. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Blandede følelser

Forslaget om at nedlægge døgnbemandingen på beredskabsfærgen FEMØSUND M/S, som mange borgere også udviste bekymring om, står dog stadig ved magt.

Derfor vil Anne-Grethe Laursen alligevel ikke stille sig helt tilfreds med administrationens anbefalinger.

Læs også
Hundredvis af høringssvar i færgesag: - Det er usædvanligt mange
Læs også
Hundredvis af høringssvar i færgesag: - Det er usædvanligt mange

- Det er et lille plaster på såret. Vi vil gerne have det, som vi plejer at have det, og vi havde nok forventet, at kommunen var forberedt med et alternativ til beredskabsfærgen, siger hun.

- Men som man kan se i det materiale, de har sendt ud, har de ikke noget alternativ, tilføjer Anne-Grethe Laursen.

I det oprindelige forslag til færgestrategien henviste Lolland Kommune til en redningshelikopter som erstatning for den nedlagte beredskabsfærge.

Læs også
Øboere frygter færgemangel - dropper samarbejdet med kommunen
Læs også
Øboere frygter færgemangel - dropper samarbejdet med kommunen

Dén løsning kunne beredskabsfærgens besætning dog ikke se ræsonnementet bag.

- Som beredskabsfærge har Femøsund flere gange måttet sejle om natten, idet regionens og Forsvarets helikopter ikke har kunnet lande på øerne. I værste tilfælde kan det manglende beredskab koste liv, skriver Femøsunds besætning i et af høringssvarene.

quote Vores vurdering er, at en reducering af døgnbemandingen kan være en byggeklods i hele projektet

Rikke Jensen, direktør, Lolland Kommune

For Anne-Grethe Laursen virker det også som en fjern mulighed, at øboerne skal være beredskabsfærgen foruden.

- Helt at undvære den kan vi ikke tro, at Beredskabsstyrelsen vil acceptere, siger hun.

- Jeg tænker, at der vil blive stillet nogle krav fra Beredskabsstyrelsen, som fordrer, at vi vil blive serviceret på fornuftig vis - for eksempel med en politibåd, der skal fragte brandfolk fra A til B, tilføjer hun.

Nedlægning kan ske endnu tidligere

I mødedagsordenen anbefales det, at man holder fast i planen om at nedlægge beredskabsfærgens døgnbesætning fra den 1. januar 2024. Findes det nødvendigt, bør det dog ske endnu tidligere, står der også.

Dén anbefaling kommer af, at man slet og ret har svært ved at finde personale, fortæller direktør i Lolland Kommune, Rikke Jensen.

- Det betyder jo noget, at vi har nogen til at ligge og sove og være på vagt på færgen om natten.

- Men vi har noget stillingsledighed og nogle rekrutteringsudfordringer, der gør, at vi muligvis kan være nødt til at fjerne døgnbemandingen tidligere end 1. januar, siger hun.

Læs også
Lolland køber ekstra færge til sejlads til småøer: - Det er en glædens dag
Læs også
Lolland køber ekstra færge til sejlads til småøer: - Det er en glædens dag

Fra kommunalt hold vil man imidlertid ikke komme nærmere ind på, hvorfor man ikke vil ændre på nedlægningen af beredskabsfærgen.

- Der er ikke truffet en beslutning endnu. Opgaven er at lave en driftsreduktion på fem til 10 millioner kroner, siger Rikke Jensen.

Men bør nedlæggelsen af beredskabsfærgen opfattes som en vigtigere del af strategien, eftersom administrationen ikke vil ændre på den?

- Det er jo et samlet billede. Vores vurdering er, at en reducering af døgnbemandingen kan være en byggeklods i hele projektet, tilføjer hun.

Efter dagens møde i  Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, skal det videre til Økonomiudvalget og slutteligt til Byrådet, der skal forholde sig til Lolland Kommunes anbefalinger.

Rettelse
I en tidligere udgave af denne artikel omtalte TV2 ØST Anne-Grethe Laursen som formand for Økontaktudvalget i Lolland Kommune. Anne-Grethe Laursens egentlige stillingsbetegnelse er formand for Fejøforeningen og omtales nu herefter. Vi beklager fejlen.



Nyhedsoverblik