Lokal tradition er blevet elektrisk

Det gamle dieseldrevne lokomotiv er med støtte fra det lokale erhvervsliv og kinesisk ekspertise blevet erstattet med et elektrisk tog.

Turen med det traditionelle juletog gennem Nakskovs gågade kommer i år til at foregå med et funklende nyt tog.

Og tilmed et elektrisk et af slagsen.

quote Turen kommer stadig til at foregå med fem-seks kilometer i timen

Jens Bay, formand, Remisens Venner

Toget er hentet hjem fra Kina med støtte fra en lang række erhvervsdrivende i byen.

- Det var en kæmpe wau-oplevelse, da vi modtog det forleden. Kineserne har været dygtige til at få tingene til at ligne en milliard, siger en begejstret formand for Remisens Venner, Jens Bay.

- Der er mange detaljer sammenlignet med andre hjemmelavede tog.

Det nye tog har kostet mere end 320.000 kroner.
Det nye tog har kostet mere end 320.000 kroner. Foto: Jens Bay/Remisens Venner

Den lille forening har drevet juletoget i mere end 20 år.

- Vi har tidligere lånt et tog fra Western Camp, der selv bruger toget i sommerhalvåret, fortæller Jens Bay.

Bred opbakning

For mere end tyve år siden var han med til at tage initiativ til juletoget. Dengang var han selv indehaver af Western Camp.

- De senere år har der været et ønske om at få et nyt tog dedikeret gågaden, fordi man også gerne vil kunne køre tog på andre tider af året. Eksempelvis til sankthans, fortæller Jens Bay.

Den store container, som toget ankom i, håber foreningen at kunne rejse midler til at ombygge til station for toget.
Den store container, som toget ankom i, håber foreningen at kunne rejse midler til at ombygge til station for toget. Foto: Jens Bay/Remisens Venner

Og når det nu skulle være, måtte det også gerne være et tog, der miljømæssigt var i harmoni med samtiden.

- Det gamle tog er bygget over en gammel traktor, forklarer formanden og tilføjer:

- Turen kommer stadig til at foregå med fem-seks kilometer i timen, men du har ikke den her lugt fra dieseltraktoren. Der er sågar en røgmaskine i toget, for at få den til at se autentisk ud.

Læs også
I 20 år vidste Kim ikke, at han havde brug for hjælp
Læs også
I 20 år vidste Kim ikke, at han havde brug for hjælp

Pengene er rejst via sponsorater fra lokale erhvervsdrivende.

- Det er bondegårde, håndværkere, grossister og folk med et godt hjerte, som synes, at de har lyst til at bakke op om projektet, der er med til at bakke op om vores midtby, forklarer formanden.

Valgte Kina frem for Danmark

For det er det, som det hele handler om: At skabe liv i byen.

- Det er store penge, vi har rejst. Hver sponsor har lagt 10.000 kroner, og der er 32 sponsorer, så det er 320.000 kroner. Det har ikke helt kunnet gøre det. Men vi har også haft midler selv.

Når nu det lægger jer på sinde at støtte det lokale erhvervsliv. Hvorfor er toget så købt i Kina frem for i Danmark?

- Det kunne vi godt, men så ville det have kostet noget, der minder om en million, siger Jens Bay.

- Kineserne er gode til at få alle detaljerne med. Der er mange detaljer sammenlignet med andre hjemmelavede tog.

Tidligere på uge blev toget synet og godkendt. Dermed er det klar til juletrafikken fra og med sidste weekend i november.


Nyhedsoverblik