I en normal turistsæson har Lolland Kommune hen ved en million overnattende turister. Men det antal skal op på fire millioner frem mod år 2050.
Det er et af nøglepunkterne i en ny strategi, som netop er blevet godkendt af byrådet i Lolland Kommune.
- Vi har en fantastisk sydvendt kyststrækning, en række stærke turistattraktioner lokalt, og mange investorer har allerede fået øjnene op for de mange nye muligheder i vores område, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S), i en meddelelse om strategien.
Alt i alt har vi et bredt og varieret tilbud med noget for næsten enhver smag
Strategien er blevet til gennem længere tid blandt andet med bidrag fra 150 borgere, der har deltaget i offentlige borgermøder.
- Ved at tiltrække flere turister, kan vi få flere gæster i vores restauranter, butikker og aktivitetstilbud, og dermed flere arbejdspladser, forklarer Holger Schou Rasmussen.
Bliver de fire millioner overnatninger om året en realitet, vil det ifølge Lolland Kommune kunne skabe 5.800 arbejdspladser i relation til turismeindustrien i 2050.
Skæver til populære turistmål
En af de vigtigste forudsætninger, for at det kan lykkes, er, at Lolland får et væsentlig større og mere varieret udbud af overnatningstilbud end i dag, påpeger borgmesteren:
- Der bliver brug for noget nær alle former for overnatningsmuligheder, og samtidig skal vi arbejde for, at sæsonen bliver længere end bare de få uger, hvor vi i Danmark er vant til at holde sommerferie.
En længere turistsæson er blandt andet det, som strategien skal bidrage til at fremme.
- Med flere forskellige tilbud hele året rundt vil både gæster og lokale få mere at opleve i vores område - også uden for den almindelige sæson, tilføjer borgmesteren.
Strategien er blevet til i en erkendelse af, at "Lolland er ikke på turisternes mentale landkort".
Begrænset vækst, lavt forbrug og lav udnyttelse af den eksisterende overnatningskapacitet er blot nogle af de udfordringer, som strategien skal være med til at sætte retning for at forandre. Dertil er konkurrencen fra andre kystdestinationer hård, hedder det i strategien.
Men potentialet er der, fremgår det af strategien, som til eksempel påpeger, at Albuen ved Nakskov Fjord med de rette tiltag kunne give oplevelser for en bred skare af naturelskere.
Her nævnes således en videreudvikling af campingpladsen med forskelligartede oplevelsesorienterede overnatningsformer som glamping og hytter, målrettet særlige brugergrupper som eksempelvis mountainbikere, surfere eller lystfiskere.
Kvart million i støtte
Strategien er ikke en detailplan for, hvad der i fremtiden skal være hvor – men derimod et redskab for styring af den videre udvikling af området fra Hyllekrog i øst til Nakskov i vest:
- I Nakskov er der fokus på at udvikle den ægte købstadsstemning, på Albuen kan man komme helt tæt på naturen, og i Kramnitze kan man mærke det lokale fællesskab og hygge sig på stranden. Alt i alt har vi et bredt og varieret tilbud med noget for næsten enhver smag, fremhæver Holger Schou Rasmussen.
Lolland Kommune modtog sidste år støtte i form af 250.000 kroner fra Dansk Kyst- og Naturturisme og Realdania til at udvikle planen for Lollands Sydkyst.
Dertil har Lolland Kommune i samarbejde med Business Lolland-Falster og Visit Lolland-Falster bidraget til et samlet budget på fire millioner kroner.
Strategien for sydkysten er ikke det eneste, som Lolland Kommune har sat i værk for at tiltrække flere turister.
Sidste år præsenterede Lolland Kommune i samarbejde med Guldborgsund Kommune et andet tiltag, som skal fremme turisme i form af en plan for 400 kilometer cykelsti foruden færgeoverfarter på Guldborgsund samt stationer til servicering af cykler rundt om på de to øer.
Denne plan blev i øvrigt lanceret med ambitionen om at kunne kalde sig for "Europas førende cykelregion" i 2025.