Midt i glæden over Nakskov Havn kommer borgmester med advarsel

Når det tager seks år fra beslutning til tilladelse, risikerer det at koste arbejdspladser, siger Lollands borgmester. Erhvervsminister lover bod og bedring.

Der skal ikke være tvivl om, at Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) er begejstret over, at Nakskov Havn nu har fået tilladelse til at grave sejlrenden dybere.

Men midt i begejstringen kan han ikke lade være med at være frustreret over en proces, der var særdeles langtrukken.

- Jeg står tilbage med en dyb frustration over, at vi for seks år siden søgte byrådet om at få en tilladelse til at udgrave og klappe, så vi kunne udbygge Nakskov Havn. 

Læs også
Nakskov Havn får tilladelse til at udvide afgørende sejlrende
Læs også
Nakskov Havn får tilladelse til at udvide afgørende sejlrende

- Det er et problem for Danmark, hvis processer skal tage så lang tid. Det kommer vi til at tabe arbejdspladser på, lyder det fra Holger Schou Rasmussen.

Øens største arbejdsplads

Nakskov Havn er med sine 2.000 arbejdspladser Lollands største enkeltstående arbejdsplads og alene Vestas’ tilstedeværelse genererer 1.500 arbejdspladser. 

Jobs, der ikke ville være der, hvis ikke havnen kan håndtere den nødvendige trafik.

- Har man ikke kapaciteten i den havn, virksomheden ligger ved, vil virksomheden i sidste ende flytte, siger Holger Schou Rasmussen.

Sådan er de seks år gået

September 2018: Lolland Byråd bevilger 22,3 millioner kroner til udretning af sejlrenden.

Januar 2019: Nakskov Havn søger om tilladelse til at udvide sejlrenden.

Maj 2020: Nakskov Havn søger om klapning af materiale i forbindelse med udvidelsen.

Oktober 2022: Miljøkonsekvensvurderingen af projektet er færdig, hvorefter den reelle sagsbehandling hos myndighederne påbegyndes.

Februar 2023: En afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet i en anden sag fra Horsens medførte en suspendering og revidering af reglerne på området. Sagsbehandlingen af udvidelsen af Nakskov Havn sættes derfor i bero.

29. februar 2024: Nye regler træder i kraft.

8. marts 2024: Nakskov Havn får klaptilladelse.

April 2024: Klaptilladelsen påklages, hvorfor havnen alligevel ikke kan bruge den.

29. oktober 2024: Klagenævnet træffer afgørelse i sagen og giver Miljøstyrelsen fuldt medhold. Anlægget kan derefter påbegyndes.

Kilde: Miljøministeriet og Lolland Kommune

Det ville være særdeles kritisk for den i forvejen økonomisk udfordrede Lolland Kommune, og derfor mener Holger Schou Rasmussen, at de 77 millioner kroner er en helt nødvendig investering.

- Sådan en stor arbejdsplads kan ikke erstattes fra den ene dag til den anden, siger han og tilføjer:

- Hvis vi taber det her på Lolland, vil mange se ind i arbejdsløshed og flytte væk fra Lolland.

Regeringen lover korte sagsbehandlingstider

Miljøminister Magnus Heunicke (S) kalder det i en skriftlig kommentar for ”gode nyheder”, at der nu er givet grønt lys til projektet, men forholder sig ikke til, hvorfor det skulle tage så mange år.

Det vil hans partifælle, erhvervsminister Morten Bødskov (S) til gengæld gerne.

”Det er helt afgørende for regeringen, at langsommelige sagsbehandlingstider og godkendelsesprocedurer ikke spænder ben for ny grøn vækst." 

"Derfor har vi netop fremsat forslag til hurtigere godkendelser og loft over sagsbehandlingstider for anlæg af produktionsvirksomheder. Vi skal sikre, at Danmark fortsat kan være i den globale, grønne front”, skriver han i en skriftlig kommentar til TV2 ØST. 


Nyhedsoverblik