Nakskov Havn har fået tilladelse til at udvide sejlrenden i Nakskov Fjord på Lolland, så større skibe fremover kan bruge ruten til havnen.
Det skriver Folketidende.dk.
Man kan simpelthen ikke overdrive, hvor vigtigt det her er
Jørgen Buhl, havnechef for Nakskov Havn, siger, at man ikke kan overdrive, hvor vigtigt det her er.
- Det er en fuldstændig fundamental forudsætning for vores fremtidige havnedrift med de operationer, vi har i Nakskov. Man kan simpelthen ikke overdrive, hvor vigtigt det her er, siger han.
Det er nødvendigt at udvide sejlrenden, hvis havnen i Nakskov skal kunne modtage skibe, der er store nok til at fragte de største af vindmølledelene, som produceres på fabrikken.
Har ventet på tilladelse i årevis
Ifølge Folketidende.dk har havnen kæmpet for at få tilladelse til at udvide sejlrenden i seks år.
Jørgen Buhl oplyser ikke umiddelbart, hvornår arbejdet forventes at være færdigt, men siger, at man håber på at kunne få lavet en stor del af arbejdet i dette vinterhalvår.
Hvad er klapning?
Klapning er, når man graver havbund fra havne og sejlrender op, og dumper det på havet. Navnet ”klapning” kommer af, at opgaven med at flytte og dumpe det opgravede materiale sker med et specialskib, der har klapper i bunden. Dumpningen sker altid på en klapplads, som er godkendt af Miljøstyrelsen.
Kilde: Miljøstyrelsen
Tilladelsen til udvidelsen er sket ved, at havnen har fået tilladelse af Miljøstyrelsen til at klappe havbunden.
Det betyder, at man flytter overskydende materiale som sand, grus eller mudder fra havbunden til en ny placering i havet.
Miljøminister Magnus Heunicke (S) siger i en skriftlig kommentar til Ritzau, at det er gode nyheder for Lolland og Nakskov Havn, at tilladelsen nu er kommet.
- Projektet er godt for klimaet og den grønne omstilling, og det er vigtigt for den danske vindmølleindustri, som er helt afhængig af de danske havne, når de skal udskibe vindmøller til udlandet, skriver Heunicke.
Vestas oplyste tidligere på året, at man ville opskalere produktionen på fabrikken i Nakskov og udvide med mellem 250 og 300 ansatte.
Fabrikken havde på daværende tidspunkt cirka 460 ansatte.