Nu færdiggøres toppen på Danmarks tredjestørste bro

Næsten 100 meter over havets overflade, bliver den sidste del af pylontoppen på Storstrømsbroen støbt færdig.

Storstrømsbroen er ved at tage form og snart står den høje pylon på midten færdig.

Den er næsten nået op i sin fulde højde på 102 meter og mangler blot den sidste støbning.

quote Det er kun et spørgsmål om at have den rigtige pumpe

Brian Lorentz, tilsynsførende, Vejdirektoratet

- Efter adskillige år er vi ved at nå toppen nu, siger Brian Lorentz, der er tilsynsførerende hos Vejdirektoratet.

Brian Lorentz, tilsynsførerende hos Vejdirektoratet.
Brian Lorentz, tilsynsførerende hos Vejdirektoratet. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Han står på en midlertidig arbejdsplatform med udsigt til det store arbejde, der ligger i færdiggørelsen af pylonen.

Der er ikke længe til, at pylonen på den kommende Storstrømsbro når sin fulde højde på 102 meter.
Der er ikke længe til, at pylonen på den kommende Storstrømsbro når sin fulde højde på 102 meter. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

På platformen står to betonkanoner, der hver kan hver tage 16 kubikmeter beton.

Kanonerne er dækket af vådt sækkelærred, som er med til at holde betonen kold og derved forlænge dets levetid.

Beton skal pumpes 100 meter op i luften

Når pylontoppen skal færdigstøbes, kræver det, at betonen fragtes op i toppens højde via en kraftig pumpe.

Betonkanonerne kan rumme 16 kubikmeter og er dækket af vådt sækkelærred, som er med til at holde betonen kold og derved forlænge dets levetid.
Betonkanonerne kan rumme 16 kubikmeter og er dækket af vådt sækkelærred, som er med til at holde betonen kold og derved forlænge dets levetid. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Rørene kører op igennem pylonen og hele vejen op til toppen.

- Det er kun et spørgsmål om at have den rigtige pumpe, siger Brian Lorentz.

Vi Bygger Forbindelsen

I TV2 ØSTs serie "Vi bygger forbindelsen" følger vi arbejdet og det store byggeri omkring Femern og den nye Storstrømsbro.

Se det seneste afsnit, hvor pylonens top støbes her.

Fra den øverste platform hældes betonen ned i støbeplatformen.

- Der hælder vi så betonen ned oppefra cirka 4,5 meter ad gangen, siger han.

Storstrømsbroen pylontop
Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

På øverste arbejdsplatform skal pumpen sættes på plads, før støbningen kan sættes i gang.

- Pumpen er fleksibel og så den kan sno sig som en slange. Den kan komme ind overalt, så den kan nå ned, hvor den sidste støbning er, fortæller Mustafa Abdulmageed, der er sitemanager hos SBJV.

Et stort koordineringsarbejde

For at sikre at betonen bliver så stærk som muligt skal alt arbejde koordineres og tidsplaner skal overholdes.

Bliver den tredjestørste bro

  • Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro

  • Bliver fire kilometer lang og skal via Masnedø forbinde Sjælland og Lolland-Falster

  • Broen bliver bygget som erstatning for den gamle Storstrømsbro, fordi hele forbindelsen mellem København og Hamborg skal opgraderes.

Først skal en pram sejle hen til pylonen med betonkanonerne. Her skal tårnpumpen tilsluttes pylonen. 

Når alt er godkendt hos laboratoriet og hos søfolkene, kan der gives tilladelse til at begynde at pumpe betonen. 

Betonarbejdet på pylontoppen er ikke for folk med højdeskræk.
Betonarbejdet på pylontoppen er ikke for folk med højdeskræk. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST
Her føres slangen, som skal pumpe betonen, ned i støbningsplatformen.
Her føres slangen, som skal pumpe betonen, ned i støbningsplatformen. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Når støbning går i gang skal arbejderne sørge for at rykke slangen i takt med fyldningen.

- Efterhånden som vi fylder op med beton kan slangen ikke tåle at være nede i den. Så vi skal hele tiden sørge for at slangen altid er over betonen.

En langsom men stabil elevator kører et langt stykke op i pylonen. Det sidste stykke for at komme helt op i toppen er med stige.
En langsom men stabil elevator kører et langt stykke op i pylonen. Det sidste stykke for at komme helt op i toppen er med stige. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

At pylontoppen endelig er færdigstøbt glæder også Barry Crouchman, der er projektdirektør hos entreprenøren SBJV.

- Jeg er ekstremt lettet. Jeg er meget glad for, at alt er blevet som planlagt. Vi er meget stolte over, hvad vi har opnået, siger han.

Læs også
Byggeriet af Storstrømsbroen runder endnu en milepæl
Læs også
Byggeriet af Storstrømsbroen runder endnu en milepæl

Efter planen skal Storstrømsbroen åbne for biltrafik i 2025 og for togtrafik i 2027. 


Nyhedsoverblik