Til næste år bliver det muligt for turister og lokale at gå 217 meter ud på en rampe, som på sit højeste punkt 24 meter over vandet, og følge med i byggeriet af Femern-tunnelen.
Den nuværende træplatform giver med sine 3,5 meters højde ikke længere et godt overblik over byggeriet, og derfor skal den erstattes af en lang spids rampe, som bliver rejst tæt på det sted, hvor tunnelen begynder.
Byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel tiltrækker hvert år mange turister fra både ind- og udland. Sidste år lagde 37.000 gæster vejen forbi udstillingscenteret, og omkring det dobbelte lagde vejen forbi den eksisterende udsigtsplatform.
Turister kan se byggeriet tæt på
Femern A/S forventer en betydelig stigning i antallet af besøgende de kommende år. Allerede fra næste år, hvor udskibning og nedsænkning af de første tunnelelementer forventes at finde sted, regner de med at kunne se en stigning i antallet af besøgende.
Det fortæller Morten Kramer Nielsen, der er kommunikationschef i Femern A/S.
- Som statsligt selskab har vi en forpligtelse til, at offentligheden kan følge med i Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Vi oplever en stærkt stigende interesse for at komme så tæt på tunnelbyggeriet som muligt, og det er vi naturligvis glade for, siger Morten Kramer Nielsen og tilføjer:
- Et nyt udsigtspunkt bliver et vigtigt bidrag til fortællingen om projektet og giver samtidig en unik oplevelse, når man besøger byggeriet ved Rødbyhavn.
Rampens dimensioner tager udgangspunkt i de elementer, som størstedelen af tunnelen består af. De er nemlig 217 meter lange.
Fra bunden af den svagt stigende rampe vil de besøgende gå op ad en sti omgivet af vild natur.
- Alle vil gerne ind og se selve fabrikken og arbejdet helt tæt på, men det kan jo ikke lade sig gøre, så det her er et forsøg på, at gæsterne kan komme så tæt på byggeriet, uden at der er gener eller risici for hverken medarbejderne eller de besøgende, forklarer Morten Kramer Nielsen.
En stor kompasnål
Udsigtspunktet bliver et supplement til besøgscentret, men der bliver også informationstavler hele vejen fra parkeringspladsen på Gammel Badevej og op ad rampen, så man kan få hele fortællingen om Femern-projektet i det fri.
- ‘Pilens’ koncept har sit udgangspunkt i den direkte og kontinuerlige forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Formen er som en stor kompasnål med til at vise de besøgende, hvor tunnelen kommer op på den tyske side, lyder det fra arkitekt Kristian Winther fra rådgivningsvirksomheden ARUP, der står bag udsigtspunktet.
Nu skal projektet i udbud, og Femern A/S forventer, at arbejdet med udsigtspunktet kan begynde til efteråret. Hvis alt går efter planen, kan besøgende tage rampen i brug i starten af 2024.
Den skal blandt andet bygges med overskudsjord fra byggeriet og genbrugsstål, så klimaaftrykket bliver så minimalt som muligt.