- Jeg kan sige det rimelig kort. Jeg er rystet.
Sådan siger Per Skov Madsen, der er formand for Askø Strandvig Grundejerforening.
Kommentaren kommer, efter Lolland Kommunes Klima-, Teknik- og Miljøudvalg i går godkendte en række anbefalinger om at justere på forslaget om en ny færgestrategi.
Anbefalingerne, der nu er sendt til behandling i kommunens økonomi- og erhvervsudvalg, skulle blandt andet imødekomme opråb fra mange bekymrede øboere.
Forud for mødet talte TV2 ØST med formand for Fejøforeningen, Anne-Grethe Laursen, der er formand for Fejøforeningen. Hun stemplede anbefalingerne som "et plaster på såret".
Askø har jo Lollands andenstørste sommerhusområde. Det vil de hverken forstå eller acceptere, fordi det stikker imod deres planer
Per Skov Madsen er af en anden opfattelse.
- Det kan godt være, de synes, det er en forbedring for dem på Fejø – men det er det altså ikke for os på Askø, fortæller den 57-årige foreningsformand til TV2 ØST.
- Askø har jo Lollands andenstørste sommerhusområde. Det vil de hverken forstå eller acceptere, fordi det stikker imod deres planer, tilføjer han.
Kontroversielle anbefalinger
Sagen udspringer af et spareforslag om at nedbringe antallet af færgeruter i Smålandsfarvandet fra tre til to.
Forslaget vakte hurtigt røre i lokalsamfundet, og siden sagen er blevet sendt i høring, har Lolland Kommune modtaget 300 høringssvar fra utilfredse øboere. Et antal, man fra kommunalt hold fandt usædvanligt.
I høringssvarene udtrykker nogen frygt for, at færre færger kan få konsekvenser for øernes erhverv. Andre mener, det kan medføre dårlige beredskabsforhold.
Vi har læst, hvad borgerne har skrevet i deres høringssvar, og vi har forsøgt at imødekomme deres ønsker i det omfang, muligheden var
Ifølge Lolland Kommunes udvalg har man med de nye justeringer gjort sit for at imødekomme borgernes opråb.
- Vi har læst, hvad borgerne har skrevet i deres høringssvar, og vi har forsøgt at imødekomme deres ønsker i det omfang, muligheden var, fortæller udvalgsmedlem Muj Berisha (S) til TV2 ØST.
- Det har været en lang kamp, men der har været harmoni hele vejen igennem, tilføjer han.
Dén påstand køber Per Skov Madsen imidlertid ikke.
- De har jo nogle rammer, de skal arbejde indenfor. Det forstår man. Men det er nogle rammer, de har pålagt sig selv.
Ikke taget højde for alle
En af administrationens opfordringer går på, at man indsætter flere færgeafgange i sommermånederne. I den forbindelse har man udarbejdet et forslag til en tidsplan, der tager højde for de nye sejladser.
Men ifølge Per Skov Madsen har Askøs sommerhusejeres interesser ikke været en del af det regnestykke.
- Tidspunkterne er ikke attraktive for sommerhusejerne. Det vil ret hurtigt medføre, at folk vil lade være med at komme, fordi de ikke kan være sikre på at komme hjem om søndagen, når de skal på arbejde mandag morgen.
Ny dato gør ingen forskel
Som supplement til anbefalingerne har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget foreslået, at Askøfærgen senest nedlægges for drift i 2030. Administrationens oprindelige anbefaling var, at man nedlagde færgen et år senere end først planlagt – altså den 1. januar 2025 fremfor 1. januar 2024.
Til spørgsmålet om, hvorfor man har tilføjet dén anbefaling, svarer udvalgsmedlem Muj Berisha:
- Det er en politisk beslutning. Udvalget synes, at det er sådan, det skal være.
- Det er bare en retning, som man kan følge op på løbende. Vi ved ikke, hvad fremtiden bringer, og vi kender ikke strategien på et langsigtet plan, siger han.
Ifølge Per Skov Madsen bør den justering dog kun opfattes som et midlertidigt anker, der er blevet kastet.
Alene det, at man vil skære ned i antallet af afgange, kan nemlig få konsekvenser, mener han.
- Det betyder meget, at vi har en ekstra færge, men hvis de alligevel skærer ned i antal sejladser, så slår det – for at sige det rent ud – Askø ihjel.
Efter at have været forbi Økonomi- og Erhvervsudvalget i Lolland Kommune skal Byrådet give endeligt grønt lys for de nye justeringer.