Øboer i chok over justeret færgeplan

I går indstillede administrationen i Lolland Kommune nye anbefalinger til omstridt færgestrategi. Ifølge foreningsformand har man ikke taget nok højde for øboernes ønsker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Jeg kan sige det rimelig kort. Jeg er rystet.

Sådan siger Per Skov Madsen, der er formand for Askø Strandvig Grundejerforening.

Kommentaren kommer, efter Lolland Kommunes Klima-, Teknik- og Miljøudvalg i går godkendte en række anbefalinger om at justere på forslaget om en ny færgestrategi.

Per Skov Madsen er formand for Askø Strandvig Grundejerforening. Han kan ikke se ræsonnementet bag anbefalingerne, som blev behandlet i Lolland Kommune i går.
Per Skov Madsen er formand for Askø Strandvig Grundejerforening. Han kan ikke se ræsonnementet bag anbefalingerne, som blev behandlet i Lolland Kommune i går.

Anbefalingerne, der nu er sendt til behandling i kommunens økonomi- og erhvervsudvalg, skulle blandt andet imødekomme opråb fra mange bekymrede øboere.

Forud for mødet talte TV2 ØST med formand for Fejøforeningen, Anne-Grethe Laursen, der er formand for Fejøforeningen. Hun stemplede anbefalingerne som "et plaster på såret".

quote Askø har jo Lollands andenstørste sommerhusområde. Det vil de hverken forstå eller acceptere, fordi det stikker imod deres planer

Per Skov Madsen, formand, Askø Strandvig Grundejerforening

Per Skov Madsen er af en anden opfattelse.

- Det kan godt være, de synes, det er en forbedring for dem på Fejø – men det er det altså ikke for os på Askø, fortæller den 57-årige foreningsformand til TV2 ØST.

- Askø har jo Lollands andenstørste sommerhusområde. Det vil de hverken forstå eller acceptere, fordi det stikker imod deres planer, tilføjer han.

Kontroversielle anbefalinger

Sagen udspringer af et spareforslag om at nedbringe antallet af færgeruter i Smålandsfarvandet fra tre til to.

Som supplement til administrationens anbefalinger vil Klima-, Teknik- og Miljøudvalget senest nedlægge Askøfærgens drift i 2030.
Som supplement til administrationens anbefalinger vil Klima-, Teknik- og Miljøudvalget senest nedlægge Askøfærgens drift i 2030. Foto: Lars Andersen - TV2 ØST

Forslaget vakte hurtigt røre i lokalsamfundet, og siden sagen er blevet sendt i høring, har Lolland Kommune modtaget 300 høringssvar fra utilfredse øboere. Et antal, man fra kommunalt hold fandt usædvanligt.

I høringssvarene udtrykker nogen frygt for, at færre færger kan få konsekvenser for øernes erhverv. Andre mener, det kan medføre dårlige beredskabsforhold.

quote Vi har læst, hvad borgerne har skrevet i deres høringssvar, og vi har forsøgt at imødekomme deres ønsker i det omfang, muligheden var

Muj Berisha (S), medlem, Klima-, Teknik- og Miljøudvalget, Lolland Kommune

Ifølge Lolland Kommunes udvalg har man med de nye justeringer gjort sit for at imødekomme borgernes opråb.

- Vi har læst, hvad borgerne har skrevet i deres høringssvar, og vi har forsøgt at imødekomme deres ønsker i det omfang, muligheden var, fortæller udvalgsmedlem Muj Berisha (S) til TV2 ØST.

Læs også
Hundredvis af høringssvar i færgesag: - Det er usædvanligt mange
Læs også
Hundredvis af høringssvar i færgesag: - Det er usædvanligt mange

- Det har været en lang kamp, men der har været harmoni hele vejen igennem, tilføjer han.

Dén påstand køber Per Skov Madsen imidlertid ikke.

- De har jo nogle rammer, de skal arbejde indenfor. Det forstår man. Men det er nogle rammer, de har pålagt sig selv.

Ikke taget højde for alle

En af administrationens opfordringer går på, at man indsætter flere færgeafgange i sommermånederne. I den forbindelse har man udarbejdet et forslag til en tidsplan, der tager højde for de nye sejladser.

Læs også
Kommune vil justere kritiseret færgestrategi: - Det er kun et plaster på såret
Læs også
Kommune vil justere kritiseret færgestrategi: - Det er kun et plaster på såret

Men ifølge Per Skov Madsen har Askøs sommerhusejeres interesser ikke været en del af det regnestykke.

- Tidspunkterne er ikke attraktive for sommerhusejerne. Det vil ret hurtigt medføre, at folk vil lade være med at komme, fordi de ikke kan være sikre på at komme hjem om søndagen, når de skal på arbejde mandag morgen.

Ny dato gør ingen forskel

Som supplement til anbefalingerne har Klima-, Teknik- og Miljøudvalget foreslået, at Askøfærgen senest nedlægges for drift i 2030. Administrationens oprindelige anbefaling var, at man nedlagde færgen et år senere end først planlagt – altså den 1. januar 2025 fremfor 1. januar 2024.

Udvalgsmedlem Muj Berisha (S) mener, man har gjort, hvad man kunne for at imødekomme de forurettede borgeres ønsker.
Udvalgsmedlem Muj Berisha (S) mener, man har gjort, hvad man kunne for at imødekomme de forurettede borgeres ønsker. Foto: Jakob Pedersen - JP-Foto Maribo


Til spørgsmålet om, hvorfor man har tilføjet dén anbefaling, svarer udvalgsmedlem Muj Berisha:

- Det er en politisk beslutning. Udvalget synes, at det er sådan, det skal være.

- Det er bare en retning, som man kan følge op på løbende. Vi ved ikke, hvad fremtiden bringer, og vi kender ikke strategien på et langsigtet plan, siger han.

Ifølge Per Skov Madsen bør den justering dog kun opfattes som et midlertidigt anker, der er blevet kastet.

Alene det, at man vil skære ned i antallet af afgange, kan nemlig få konsekvenser, mener han.

- Det betyder meget, at vi har en ekstra færge, men hvis de alligevel skærer ned i antal sejladser, så slår det – for at sige det rent ud – Askø ihjel.

Efter at have været forbi Økonomi- og Erhvervsudvalget i Lolland Kommune skal Byrådet give endeligt grønt lys for de nye justeringer.

Læs også
Ny færgeplan klar på Lolland - meget færre færger skal sejle
Læs også
Ny færgeplan klar på Lolland - meget færre færger skal sejle



Nyhedsoverblik