Omdiskuteret færgeplan til småøer bliver en realitet

Efter et byrådsmøde i Lolland Kommune torsdag aften står det klart, at den ellers omstridte færgestrategi til Askø, Femø og Fejø bliver en realitet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Færgedriften til øerne i Smålandsfarvandet nord for Lolland vil blive ændret fremover. 

Det står klart efter et byrådsmøde i Lolland Kommune torsdag aften, hvor hele byrådet, undtagen Enhedslisten og Lokallisten Lolland, stemte for færgestrategien.

En strategi, som kommer til at ødelægge livsnerven på Askø, siger formanden for Askø Strandvig Grundejerforening, Per Skov Madsen, der i øjeblikket sammen med sin hustru er ved at etablere en café og en virksomhed med syltetøj på øen.

- Vores købmand og vores færge er livsnerven på øen og hvis færgen forsvinder, så forsvinder købmanden også, og så dør livet på øen, siger han, på en telefonforbindelse fra Grønland.

Byrådet i Lolland Kommune beslutter færgedriften til Askø, Fejø og Femø.
Byrådet i Lolland Kommune beslutter færgedriften til Askø, Fejø og Femø. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST - Arkivfoto


Bandholm droppes som færgehavn

Helt konkret går den nye plan ud på, at der i stedet for at være tre færger til at betjene de tre øer i Smålandsfarvandet nord for Lolland, vil der være to færger og en båd, der kan sættes ind.

De skal begge være eldrevne og skal sejle ud fra Kragenæs. I planen droppes Bandholm helt som færgehavn.

Derudover vil der også blive sparet på beredskabet på de tre øer.

Lolland Kommune vil nemlig spare 1,6 millioner kroner om året på det beredskab, som ligger standby for at sejle ambulancer, politi eller brandbiler over på en af de små øer.

Derfor vil ambulancedriften fremover blive varetaget af en akutlægehelikopter, fortalte borgmester Holger Schou Rasmussen (S) til TV2 ØST i august.

En række høringssvar

Den nye færgestrategi har ellers været modstridt af øboere fra alle tre øer og i august gik 300 øboere fra Askø, Femø og Fejø til tasterne for at indsende høringssvar mod strategien.

Og på baggrund af denne kritik valgte kommunens Klima-, Teknik- og Miljøudvalg, at imødekomme en række af borgernes ønsker til ændringer i planen.

Læs også
Øboer i chok over justeret færgeplan
Læs også
Øboer i chok over justeret færgeplan

Det handler blandt andet om, at man ved hjælp af 1300 flere mandskabstimer skal højne antallet af færgeafgange i sommermånederne, som flere borgere også foreslog i deres høringssvar.

Derudover anbefales det, at ændringen af sejlruten til Askø træder i kraft den 1. januar 2025 fremfor 1. januar 2024, som oprindeligt var planen.

I den vedtagne plan byrådet torsdag aften fremgår det, at Askøfærgen fastholdes i drift, indtil den er udtjent, dog senest i 2030.

Byrådet i Lolland Kommune i gang med vigtig beslutning om færgedrift.
Byrådet i Lolland Kommune i gang med vigtig beslutning om færgedrift. Foto: TV ØST - Thomas Nielsen

Vil kæmpe videre

Men den ændrede strategi er ikke nok, til at sikre de øboere og sommerhusejere, som bor på særligt Askø, mener Per Skov Madsen. 

- Der tages overhovedet ikke højde for de mange sommerhusejere, som kommer på øen, og nu skal rejse ekstra langt eller de mennesker, som pendler hver dag. Det bliver bare ikke attraktivt, at bo på Askø, siger han.

Læs også
Hundredvis af høringssvar i færgesag: - Det er usædvanligt mange
Læs også
Hundredvis af høringssvar i færgesag: - Det er usædvanligt mange

Derfor fortæller Per Skov Madsen også, at beboerne på Askø vil kæmpe videre for at sikre bedre forbindelse til Lolland. Derfor har de også taget kontakt til udvalget for Landdistrikter og Øer i Folketinget, fortæller han.

- Hvis de ikke vil lytte til os lokalt, så må vi jo tale med nogle, som forstår hvor vigtigt, det er at holde liv i de mindre øer, siger han.



Nyhedsoverblik