Færgedriften til øerne i Smålandsfarvandet nord for Lolland vil blive ændret fremover.
Det står klart efter et byrådsmøde i Lolland Kommune torsdag aften, hvor hele byrådet, undtagen Enhedslisten og Lokallisten Lolland, stemte for færgestrategien.
En strategi, som kommer til at ødelægge livsnerven på Askø, siger formanden for Askø Strandvig Grundejerforening, Per Skov Madsen, der i øjeblikket sammen med sin hustru er ved at etablere en café og en virksomhed med syltetøj på øen.
- Vores købmand og vores færge er livsnerven på øen og hvis færgen forsvinder, så forsvinder købmanden også, og så dør livet på øen, siger han, på en telefonforbindelse fra Grønland.
Bandholm droppes som færgehavn
Helt konkret går den nye plan ud på, at der i stedet for at være tre færger til at betjene de tre øer i Smålandsfarvandet nord for Lolland, vil der være to færger og en båd, der kan sættes ind.
De skal begge være eldrevne og skal sejle ud fra Kragenæs. I planen droppes Bandholm helt som færgehavn.
Derudover vil der også blive sparet på beredskabet på de tre øer.
Lolland Kommune vil nemlig spare 1,6 millioner kroner om året på det beredskab, som ligger standby for at sejle ambulancer, politi eller brandbiler over på en af de små øer.
Derfor vil ambulancedriften fremover blive varetaget af en akutlægehelikopter, fortalte borgmester Holger Schou Rasmussen (S) til TV2 ØST i august.
En række høringssvar
Den nye færgestrategi har ellers været modstridt af øboere fra alle tre øer og i august gik 300 øboere fra Askø, Femø og Fejø til tasterne for at indsende høringssvar mod strategien.
Og på baggrund af denne kritik valgte kommunens Klima-, Teknik- og Miljøudvalg, at imødekomme en række af borgernes ønsker til ændringer i planen.
Det handler blandt andet om, at man ved hjælp af 1300 flere mandskabstimer skal højne antallet af færgeafgange i sommermånederne, som flere borgere også foreslog i deres høringssvar.
Derudover anbefales det, at ændringen af sejlruten til Askø træder i kraft den 1. januar 2025 fremfor 1. januar 2024, som oprindeligt var planen.
I den vedtagne plan byrådet torsdag aften fremgår det, at Askøfærgen fastholdes i drift, indtil den er udtjent, dog senest i 2030.
Vil kæmpe videre
Men den ændrede strategi er ikke nok, til at sikre de øboere og sommerhusejere, som bor på særligt Askø, mener Per Skov Madsen.
- Der tages overhovedet ikke højde for de mange sommerhusejere, som kommer på øen, og nu skal rejse ekstra langt eller de mennesker, som pendler hver dag. Det bliver bare ikke attraktivt, at bo på Askø, siger han.
Derfor fortæller Per Skov Madsen også, at beboerne på Askø vil kæmpe videre for at sikre bedre forbindelse til Lolland. Derfor har de også taget kontakt til udvalget for Landdistrikter og Øer i Folketinget, fortæller han.
- Hvis de ikke vil lytte til os lokalt, så må vi jo tale med nogle, som forstår hvor vigtigt, det er at holde liv i de mindre øer, siger han.