Nyhedsoverblik

Rekordår for lastbiler med færgen

Arbejdet med Femern-forbindelsen giver ikke kun travlhed for de cirka 3000 arbejdere, men også for Langelandslinjens færger.

Den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland viser, at Langelandslinjens færger i 2024 aldrig før har haft så mange lastbiler med.

Og årsagen til det, skal findes ved byggeriet af Femern-forbindelsen. Mange af lastbilerne havde nemlig materialer med til byggeriet, og derfor sætter årets overførsler af gods rekord.

- I 2024 har Langelandslinjen været den logiske genvej for mange af de materialer, som bruges til byggeriet af Femern-forbindelsen - og når forbindelsen står færdig, vil den styrke Langelandslinjen som den fornuftige genvej for mange af de tyske transporter, som gerne vil spare de dyre landevejskilometer mod Danmark, forklarer Molslinjens administrerende direktør Kristian Durhuus. 

Helt præcis sejlede 33.795 lastbiler med færgerne i 2024, og det er altså en stigning på over 12 procent i forhold til 2023, hvor tallet lå på 28.716.

Antallet af passagerer er gået fra 536.803 i 2023 til 531.511 i 2024. Det er et fald på 1 procent.

Det samme billede ser Langelandslinjen for antal personbiler, der er gået fra 218.505 i 2023 til 216.009 i 2024.