Det første, der strejfer en, når man kommer op i kontrolcenteret, er antallet af computerskærme, der er samlet i et lille rum:
Seks kommaformede borde, der ligner deres egen lille bitte ø, har hver otte computerskærme tronende over sig.
Alle computerskærme er sat sirligt side om side i en halvcirkelform så den enkelte kontrollør kan holde øje med alle skærme på én gang.
- Vores opgave er at vejlede skibstrafikken sikkert igennem området og give dem information om det arbejde, der foregår, siger Aksel Lyngbo Møller, chef i VTS Femern Bælt, da han viser vores udsendte rundt i kontrolcenteret.
VTS står for "Vessel Traffic Services", og det er her, man overvåger trafikken, så skibe ikke kommer til at sejle ind på de steder, hvor det omfattende tunnelprojekt er i gang.
Lige nu er byggeriet af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og den tyske ø Femern ved at tage form.
Det første spadestik til Femern-forbindelsen blev taget i 2021, og man forventer, at tunnelen står færdig i 2029.
Men byggeriet af det, der skal blive verdens længste tunnel under vandet, kræver også en vis portion sikkerhed.
For hvordan undgår man ulykker i et af verdens mest trafikerede farvande, når så stort et byggeri finder sted midt ude i havet?
Et ord: Overvågning.
Hvis der opstår noget kritisk
Kontrolcenteret, der står for overvågningen af trafikken på Femern Bælt, ligger i den lille tyske by Travemünde tæt på Lübeck.
Her er både danske og tyske kontrollører, der holder øje med skibe, der sejler ud på sundet fra dansk og tysk side.
En af dem, der holder øje med skibstrafikken på de otte computerskærme, er Christian Eskildsen. Han er operatør i VTS Femern Bælt.
Egentlig er han uddannet skibsfører, men nu overvåger han altså skibstrafikken i løbet af sin 12 timer lange arbejdsdag.
- Min opgave er at holde øje med arbejdsområderne og sikre, at der ikke er nogen, der kommer derind, siger han og peger på sin ene computerskærm.
- Jeg tager mig af kommunikationen med arbejdsfartøjerne, og hvis der kommer noget mere kritisk, så er det mig, der tager over.
Det kritiske kunne for eksempel være, hvis Christian Eskildsen ikke kunne få fat på et fremmed skib, der begyndte at sejle mod byggepladsen.
I så fald er der to vagtbåde på strædet - døgnet rundt - som Christian Eskildsen skal i kontakt med.
Så er det nemlig deres opgave at få det pågældende skib til at sejle i en anden retning.
- Ellers skal jeg ringe rundt og i yderste tilfælde evakuere områderne, så der ikke er nogen, der kommer til skade, siger Christian Eskildsen.
- Det er heldigvis ikke sket, siger han og banker tre gange under bordet med sin hånd.
Travl sommer forude
Christian Eskildsen skal sammen med sine kollegaer have kontakt med alle større skibe, der sejler igennem Femern Bælt for at være sikker på, at skibene ikke sejler ind på byggepladsen.
- Der kommer også en del lystsejlere igennem området, som ikke er bekendt med, at der er forbudsområder, som er forbundet med fare, hvis de sejler ind i dem, siger chef i Femern Bælt VTS Aksel Lyngbo Møller.
- Dem skal vi også have fat i, hvis vi kan se, at det er ved at gå galt, og de er ved at sejle ind i et sådant område.
I overvågningscenteret har de forskellige metoder til at overvåge trafikken og undgå en sådan kollation.
Der er en radar, der gør, at de kan se alle skibe, ligesom skibene selv har noget, der hedder et AIS-system, som sender signal om, hvem skibet er, og hvor de skal hen.
Enkelte gange har de prøvet ikke at få svar fra et skib, men heldigvis er der ikke sket noget alvorligt, lyder det fra Christian Eskildsens kollega, Christian Fries Clausen.
Ikke desto mindre er sommersæsonen i gang, og så kan der være ekstra mange småskibe i Femern Bælt.
Det kræver, at VTS Femern Bælt er ekstra opmærksomme, lyder det fra Aksel Lyngbo Møller.
- Vores opgave er at hjælpe skibene sikkert igennem, afslutter han.