Et ferieparadis på Lolland med en tre kilometer lang strand. Et hotel med 108 værelser og 30 lejligheder. Og en ny udstilling til en samlet værdi på et trecifret millionbeløb.
Ambitionerne er store blandt flere aktører på Lolland, som drømmer om de mange turismemillioner, når den kommende Femern Bælt-tunnel efter planen vil stå færdig i 2029.
Hvis man selv mener, at man har en plan for det produkt, man vil tilbyde og en historie, så er det ikke umuligt
De mange forskellige projekter vidner ifølge turistorganisationen VisitLolland-Falster om en historisk tid.
- Ambitionerne er kæmpestore, siger destinationschef Lindy Kjøller og betegner projekterne for at være de største planer, der har været for området.
- Vi er på vej mod en ny tid og et nyt ambitionsniveau inden for turisme for Lolland-Falster, tilføjer han.
Lindy Kjøller vurderer, at der er investeringsprojekter for cirka 10 milliarder kroner. Det er både projekter fra planniveau til afsluttede opgaver.
- Det er udvikling, der er stået på over tid, og som bare bliver forstærket år for år, siger han.
Fire millioner gæster
I dag er der lidt over 900.000 turistovernatninger på Sydhavsøerne om året, men det er planen, at der i 2030 skal være 1,4 millioner overnatninger årligt. Frem mod 2050 er ambitionen, at tallet skal stige til fire millioner overnatninger.
- Det er meget ambitiøst, men det er også meget realistisk, siger Lindy Kjøller.
Her kan gæsterne vælge at overnatte i et muligt kommende ferieparadis vest for den kommende Femern Bælt-tunnel, der skal etableres med sand fra tunnelbyggeriet.
En anden overnatningsmulighed er i et 41 meter højt hotel ved Rødbyhavn, der er planer om at bygge. En lokalplan for området er netop blevet sendt i høring af Lolland Kommune.
Og når turisterne skal opleve seværdigheder i området, kan de for eksempel lægge vejen forbi Knuthenborg Safaripark, som den 1. april 2023 åbner deres største satsning nogensinde.
Spørger man direktør hos Center for Regional- og Turismeforskning, Anne Thomas, vil den kommende Femern-forbindelse uden tvivl få trafikken til- og fra Lolland til at eksplodere.
- Når der kommer en fast forbindelse, betyder det, at flere vil rejse den vej. Tid er penge, så det bliver på en måde billigere, end det var før. Der kommer flere, det er der ingen tvivl om, siger direktør Anne Thomas og fortsætter:
- Det store spørgsmål er, om folk stopper på Lolland. Det kommer an på, om man har noget attraktivt at tilbyde. Og her er det første grundlag, at man har lavet investeringer.
Grundig analyse
Hos Center for Regional- og Turismeforskning har man tidligere kigget på, hvad en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil betyde for antallet af turister.
Undersøgelsen slog fast, at der var et stort potentiale med den faste forbindelse.
- Det ville ikke overraske mig, hvis det også gælder for Femern-forbindelsen, siger Anne Thomas.
Ifølge hende venter der en vigtig opgave for rækken af aktører, der håber at få fat i nogle af de mange forbipasserende, som kommer til at køre mellem Danmark og Tyskland.
- Det kræver, at man kender sit produkt, og at man kender typen af turister. Hvilke overnatningsmuligheder, søger de? Er det campister eller hotelgæster, siger Anne Thomas.
Derfor gælder det om, at man laver en grundig analyse af, hvad gæsterne efterspørger.
- Hvad er det, de fire millioner overnattende, man sigter efter, kommer efter? Hvis der er et godt svar, kan man bedre vurdere, om det rent faktisk også er realistisk ved at stille sig selv spørgsmålene: Hvem er de og hvad er det, som vi kan tilbyde dem, forklarer Anne Thomas.
Strandresorts og hoteller
På et borgermøde den 6. april 2022 understregede borgmesteren i Lolland Kommune, Holger Schou Rasmussen (S), det store potentiale i, at turen under vand fremover vil komme til at tage 10 minutter i bil med tunnelen.
Det var det andet borgermøde i rækken angående de store planer om Lollands Sydkyst.
Her præsenterede kommunen en række planer for, hvordan man vil udbygge det nuværende dige og anlægge en stor strand, hvor man kan lave strandresorts, hoteller og rekreative områder.
- Det bliver større end Amager Strandpark, og det bliver rekreativt med lagune og badestrand, så det er oplagt for investorer, der tænker, at her skal der turister til, sagde Holger Schou Rasmussen.
Den 25. maj 2022 godkendte byrådet i Lolland Kommune at gå videre med turisme-planerne.
- Hvis jeg skal afgøre, om jeg tror eller ikke tror på Lollands turisme-ambitioner, vil jeg vurdere efter, hvilken historie Lolland vil fortælle. Hvis man selv mener, at man har en plan for det produkt, man vil tilbyde og en historie, så er det ikke umuligt, siger Anne Thomas.
Hos Visit Lolland-Falster har destinationschefen allerede historien klar til turisterne.
- Vores vision er at bygge en turismedestination i international liga med bæredygtighed for øje. Vores historie kommer til at gå på kvalitet, på service, på bæredygtighed. Vi er der allerede på vindenergi, hvor vi producerer otte gange mere energi, end vi selv bruger. Men også på mange andre områder som bioteknologi og den slags ting, der kommer Lolland-Falster til at være forgangsdestination. Den historie, vi kommer til at fortælle, er kvalitet, service og bæredygtighed, siger Lindy Kjøller.
Hvordan adskiller den historie sig fra andre turistdestinationer?
- For det første får vi en placering midt i det hele. Vi kommer til at ligge i midten af Berlin, Hamburg, København og Malmø. Vi kommer til at ligge inden for en køreafstand, som passer til fremtidens feriemønstre, vi kommer til at have et produkt, som passer til fremtidens demografi og en historiefortælling, som tager udgangspunkt i kvalitet, service og de gode råvarer og gastronomiske oplevelser.
- Og så har vi en kulturhistorie, som ikke kan matches mange andre steder. Lolland-Falster har den største koncentration af herregårde i landet baseret på, at vi har den bedste muld i landet, svarer han.
Hvis ambitionen om fire millioner overnatninger i 2050 skal realiseres, kræver det ifølge Lindy Kjøller flere overnatningssteder med en vis kvalitet.
- Men det kan vores kommende investorer heldigvis se, det vil sige, at der er rigtig meget fokus på at skabe flere overnatningssteder. Hvis vi ikke får flere senge, så når vi ikke målet. Men vi tror på det, siger han og tilføjer:
- Hvis det skal lykkedes, kræver det også arbejdskraft, der skal være velkvalificeret og uddannet.