En milepæl af de helt store er i dag passeret for Scandlines.
For rederiet har investeret 600 millioner kroner i en ny færge, som nu – efter godt et års arbejde – er blevet søsat.
Det betyder fremtid, og hun sætter fremtiden - ikke bare for os, men for grøn færgedrift
- Jeg har fået meldingen fra værftet i dag, at det går løs klokken 10 (otte dansk tid, red.), fortalte Anette Ustrup Svendsen, der er kommunikationschef i Scandlines, fredag til TV2 ØST.
- Alle forberedelserne er i gang. Det bliver ifølge, hvad jeg har set ved tidligere stabelafløb her på værftet, med både hornmusik og balloner.
Skibet bliver til på det tyrkiske værft Cemre, der ligger lidt uden for Istanbul.
Lørdag morgen bekræfter rederiet, at stabelafløbningen forløb planmæssigt.
Et håb for fremtiden
I forbindelse med stabelafløbningen løfter Scandlines også sløret for, hvad det nye skib skal hedde.
Det er blevet til i en konkurrence blandt virksomhedens ansatte, hvor vinderne også har fået lov til at komme med til Tyrkiet for at se dagens stabelafløb.
- Hun skal hedde Futura, fordi det betyder fremtid, og hun sætter fremtiden – ikke bare for os, men for grøn færgedrift, siger Anette Ustrup Svendsen lørdag til TV2 ØST og tilføjer:
- Og skal dermed vise vejen for Femern Bælt i de næste mange år.
For Scandlines har nemlig investeret i færgen på trods af, at Femern Bælt-tunnelen inden udgangen af dette årti forventes at stå færdig.
Tunnelen bliver en direkte konkurrent til Rødby-Puttgarden-overfarten, men kampen om de rejsende har Scandlines på ingen måde tænkt sig at opgive på forhånd.
- Når man investerer næsten 600 millioner kroner, er det et klart signal om, at vi ser en forretning selvom betingelserne står til at ændre sig væsentligt om et antal år, har Anette Ustrup Svendsen tidligere sagt til TV2 ØST.
Ifølge rederiet vil det nye skib blive langt mere miljøvenligt end sine forgængere på overfarten, fordi det bliver indrettet med verdens største litium-ion-batteri på 10 megawatt-timer.
Det skal gøre det muligt at sejle strækningen fra kyst til kyst alene på strøm.
Traditioner og overtro
En stabelafløbning er ifølge Anette Ustrup Svendsen et på en og samme tid højtidelig og spændende øjeblik.
- Fra beddingen skal den trille først langsomt, dernæst hurtigere og hurtigere ud i vandet, hvor den så vipper fra side til side, imens vi krydser fingre for, at den retter sig op som den skal.
Skal sikre fremtiden for 60 år gammel færgerute
Færgeoverfarten Rødby-Puttgarden har eksisteret siden 1963, hvor den danske og den tyske stat etablerede den såkaldte Fugleflugtslinje, som forbinder Øresundsregionen med Hamborgregionen.
I starten var der både et tysk og et dansk rederi på overfarten.
På dansk side var det DSB, som drev ruten frem til 1995, hvor der blev stiftet et selvstændigt rederi.
I 1997 blev navnet ændret til Scandlines, som i 1998 fusionerede med det tyske rederi på ruten.
Siden 2007 har Scandlines været privatejet.
Rederiet har på trods af byggeriet af den nye Femern Bælt-tunnel annonceret, at sejladsen på Rødby-Puttgarden vil fortsætte selv efter tunnelen ventes færdigbygget i 2029.
Fartøjet er i alt 147,4 meter langt og 25,4 meter bredt.
Søsætningen er forbundet med yderligere en tradition, oplyste Anette Ustrup Svendsen fredag.
- Da vi lagde kølen, blev der lagt en mønt under kølen. Det er en tradition, som skal give skibet lykke under byggeriet og for dem, der kommer til at sejle med hende senere hen.
- Det er en tysk to-euro, og den skal vi samle op i morgen, for at den kan komme ombord på skibet.
Selvom navnet nu er kendt, skal skibet døbes helt officielt, når det ankommer til Femern Bælt senere i 2024.