- Jeg kan ikke tænke på noget lige her og nu, der er større for os her på øerne.
Sådan siger formanden for Ø-kontaktudvalget i Lolland Kommune, Anne-Grete Laursen fra Fejø, efter hun selv mandag fik æren af at døbe den nye afløserfærge i Lolland Kommune i champagne.
En fast afløserfærge har længe stået øverst på ønskelisten hos øboerne på Fejø, Femø og Askø, der i tilfælde af værftsbesøg hos deres faste færge alle har oplevet særdeles uregelmæssig sejlads på sejladsen til og fra Lolland.
- Vi kalder det for en bonusfærge. Når vi altid er sikret tre færger til sejladsen, så giver det en ro og en sikkerhed på overfarten. Og det er godt for bosætningen, og for turisterne, der også kan regne med, at færgen sejler, som den skal. Vores erhverv og vores frugtfolk. Nu kan vi regne med fartplanerne. Og det betyder så meget, siger Anne-Grete Laursen.
Omdøbt til Smålandshavet
Den nye færge i Lollands Kommunes ejerskab er ikke noget nybygget skib. Færgen blev bygget helt tilbage i 1987 og har siden sejlet for DTU under navnet Ulvsund til forskningsstationen på øen Lindholm mellem Sjælland og Møn.
Færgen er blevet betegnet som velholdt, men har dog været forbi et værft før dagens indsættelse. Det gamle navn og hjemhavnen på Lindholm kan da også fortsat anes under den sorte maling, der nu dækker det.
Prisen på færgen var 2,3 millioner kroner, og den vil komme i brug, når en af de faste færger til øerne skal på værft. Det sker typisk en gang om året. Desuden kan færgen hjælpe med sejladserne, når der er særlige arrangementer på øerne, eller den kan lejes ud til andre kommuner, hvis de har færger, der skal på værft.
Giver stabilitet og nye muligheder
Kommunen ejer allerede færgerne Christine, Askø og Femøsund, der hidtil har taget sig af sejladsen til de tre øer.
- Det er godt med den her færge. Vi har tre øer, der besejles af tre færger. De skal jo af og til på værft eller kan falde ud af anden grund, og det betyder, at vi alt for meget skal sejle med nødberedskab. Men med Smålandshavet betyder det, at vi hele året kan have sikker drift til småøerne, siger borgmester Holger Schou Rasmussen (S) til TV2 ØST.
Lolland Kommune har hidtil brugt et sted mellem 300.000 og 600.000 kroner om året på at leje ekstra færger ind, når eksisterende færger skulle på værft. Derfor har borgmesteren da også tidligere sagt, at han venter, at købet af færgen vil være betalt hjem i løbet af omkring fem år.
- Først og fremmest, så betyder det stabilitet for øboerne. Men den her færge giver også muligheder for at bruge den i turistøjemed. Det skal vi til at undersøge nu. Om sommeren har vi for eksempel Femøjazz, og her får vi mulighed for at sejle med to færger, så vi kan få flere frem og tilbage. En mulighed kunne også være ø-hop, hvor man sejler fra ø til ø i en fast rute, hvis alle både er aktive, siger han.