Tunnelbyggeri nærmer sig 1.000 medarbejdere - bliver Nordeuropas største byggeplads

Flere end 1.000 medarbejdere kan kalde Femern-byggeriet for deres arbejdsplads her et år efter, at projektet officielt blev skudt i gang.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

På blot et år er byggeriet af den nye Femern Bælt-tunnel blevet Nordeuropas største arbejdsplads, hvor snart 1.000 ansatte fra en række virksomheder vil have deres daglige gang.

Det oplyser statens bygherreselskab bag Femern Bælt-tunnelen, Femern A/S.

Dermed er projektet allerede nu én af de største arbejdsgivere i regionen. Dertil kommer de hundredvis af arbejdspladser, der er blevet skabt hos underleverandører over hele Danmark.

quote Vi er kun lige begyndt, men vi er kommet rigtig godt ud af starthullerne

Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/S

- Det har været et travlt år, og vi har rundt mange milepæle undervejs. At vores entreprenører snart når 1.000 medarbejdere er også et tegn på, hvor stort det her projekt er. Vi er kun lige begyndt, men vi er kommet rigtig godt ud af starthullerne, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør for Femern A/S, i en meddelelse om den nye milepæl for byggeriet.

Det er konsortierne Fehmarn Belt Contractors og Femern Link Contractors, som har kontrakterne på at bygge tunnelen. Begge selskaber hyrer egne medarbejdere og har derudover indgået aftaler med underleverandører, herunder også en stribe danske virksomheder på delopgaver af byggeriet.

Hver anden kontrakt er dansk

Femern A/S har ikke tal på medarbejdernes nationalitet herunder, hvor mange der er danske. For nyligt kunne bygherren dog fortælle, at hver sjette kontrakt er gået til lokale virksomheder, og hver anden er gået til en dansk virksomhed.

Læs også
Hver sjette Femern-kontrakt lander hos lokale firmaer
Læs også
Hver sjette Femern-kontrakt lander hos lokale firmaer

Snart rykker også stålvirksomheden Give Steel fra Brande i Jylland ind på byggepladsen for at rejse den enorme fabrikshal, hvor tunnelelementerne fra 2023 skal støbes.

Elementerne skal efterfølgende bugseres ud gennem arbejdshavnen og sænkes ned på havbunden.

Umiddelbart bag den nye arbejdshavn skal der anlægges en halvanden kvadratkilometer stor elementfabrik. Det er her 150 medarbejdere fra Give Steel skal rejse i alt 8.000 stålspær.
Umiddelbart bag den nye arbejdshavn skal der anlægges en halvanden kvadratkilometer stor elementfabrik. Det er her 150 medarbejdere fra Give Steel skal rejse i alt 8.000 stålspær. Foto: Kristian Danielsen/Femern A/S

Virksomheden ventes at nå op på 150 medarbejdere på byggepladsen – hvormed det samlede medarbejderantal når over de 1.000 medarbejdere alene på den danske side af farvandet, oplyser Femern A/S til TV2 ØST.

Byggeri på begge sider af farvandet

På dansk side af det 18 kilometer brede farvand gik de første gravemaskiner i gang allerede tilbage i sommeren 2020, mens det første spadestik og dermed den officielle start blev taget 1. januar 2021. For godt en måned siden fulgte tyskerne trop, og der arbejdes nu på begge sider af Femern Bælt.

Læs også
Nu begynder Tyskland at bygge Femern-forbindelsen
Læs også
Nu begynder Tyskland at bygge Femern-forbindelsen

Første fase af byggeriet har navnlig handlet om etableringen af den nye arbejdshavn, udgravning af renden til sænketunnelen på havbunden og indkørselsportalen, som skal føre vej og jernbane ned under jorden.

Selve indkørslen til tunnelen skal gå gennem en tunnelportal. Her ses selve udgravningen til denne indkørsel. Fotoet er fra 16. december 2021.
Selve indkørslen til tunnelen skal gå gennem en tunnelportal. Her ses selve udgravningen til denne indkørsel. Fotoet er fra 16. december 2021. Foto: Kristian Danielsen/Femern A/S

Over to millioner tons granit er blevet udlagt til en ny arbejdshavn og en ny kystlinje, som strækker sig i alt seks kilometer øst og vest for Rødbyhavn.

Bag denne nye kystlinje er de inddæmmede landområder ved at blive skabt af udgravet materiale fra havbunden. Til dato er der udgravet omkring tre millioner kubikmeter jord og sand fra Femern Bælt.

Læs også
Tunnelindkørsel til Femern-forbindelsen tager form - skubber Lollands kyst 500 meter mod Tyskland
Læs også
Tunnelindkørsel til Femern-forbindelsen tager form - skubber Lollands kyst 500 meter mod Tyskland

Byggeriet af den 18 kilometer lange kombinerede motorvejs- og jernbanetunnel forventes at stå klar i år 2029. Til den tid kan man krydse Femern Bælt på kun ti minutter i bil og syv minutter i tog.


Nyhedsoverblik