Det er torsdag formiddag blevet vedtaget i Folketinget.
Det krævede en lovændring, før det kunne lade sig gøre, og 100 medlemmer stemte for, mens ni var imod.
Beslutningen falder i god jord hos Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune og bestyrelsesformand i Femern Belt Development.
- Det er en sag, vi i Femern Belt Development har arbejdet med siden 2016, fordi den rummer så store muligheder. Videreførelsen af tunnelfabrikken i Rødbyhavn vil ikke alene gavne vækst og udvikling på Lolland, men får en betydelig afsmittende effekt i hele Østdanmark og på Sydfyn, udtaler han.
Lovforslaget om at bevare elementfabrikken, der har kostet fem milliarder kroner at opføre, kommer på baggrund af en infrastrukturaftale, der går frem til 2035.
Det er ikke besluttet, hvad den skal bruges til, men der er flere store anlægsprojekter i støbeskeen inden for den tidshorisont, hvor fabrikken kan komme i spil.
Herunder for eksempel en havnetunnel ved København og en Kattegatforbindelse.