Siden marts har Vordingborg Station været under ombygning. Togpassagerer har måttet køre med togbusser fra stationen i begge retninger, men nu er busturen snart fortid for dem, der skal nord på fra Vordingborg.
Fra på mandag vil der nemlig igen køre tog mellem Vordingborg og Næstved, og det blev markeret på Vordingborg Station lørdag.
- Jeg synes, at det er fantastisk, at vi endelig er færdige, sagde Vordingborgs borgmester, Mikael Smed (S), efter han og transportminister Benny Engelbrecht (S) klippede snoren over til den nye gangbro, der går henover skinnerne ved Vordingborg Station.
- Tilbage i 2012, der valgte man at sige, vi vil gerne være med i det projekt her, vi vil gerne være med til, at vi får gangbro hele vejen over til uddannelserne og arbejdspladserne på den anden side af banen, og nu er vi her, sagde borgmesteren.
Artiklen fortsætter under billedet.
Transportminister beklager bøvlet
Benny Engelbrecht var glad for at være med til at indvie den nye station i Vordingborg, og ministeren ville gerne beklage det omfattende arbejde på strækningen.
- Til de mange, som har måttet vente og tage togbusser og ikke mindst naboerne til det her byggeri, vil jeg sige: Vi beklager rigtig meget alt det bøvl, den støj og de forsinkelser, der har været. Men nu er vi færdige, og jeg håber, at alle får gavn af det, sagde ministeren.
Artiklen fortsætter under billedet.
Han ser frem til, at strækningen mellem Femern og Ringsted bliver færdig.
- Det her bliver et projekt, som kommer de rejsende og pendlerne til gavn, og det er en del også af den grønne omstilling. Det gør det mere attraktivt at køre med offentlig transport. Det er noget af det, der skal være med til at bringe Danmark i mål på vores grønne målsætninger i 2030, sagde ministeren.
Banedanmark: - Det lykkes at komme i mål
Klaus Jørgensen, der er projektdirektør for Ringsted-Femernbanen i Banedanmark, var også glad for at kunne fejre, at der nu igen kan køre tog mellem Næstved og Vordingborg.
- Det er rigtig rart at nå hertil, det er altid lidt spændende, når man nærmer sig en så skarp deadline, som vi har her, og så er det rigtig rart at kunne se, at det lykkes at komme i mål, sagde han.
Fra mandag morgen kører der igen tog fra Vordingborg og nordpå, men der går endnu en måneds tid inden, de rejsende til og fra Nykøbing Falster kan tage toget hele vejen.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Syd for Vordingborg arbejder vi fortsa,t og om en uge åbner vi for togene til Orehoved, siger direktøren.
- Den 29. september åbner vi det sidste stykke ned til Nykøbing Falster, og så er vi sådan set færdige med togbusser for i år, siger Klaus Jørgensen.
Et kæmpe projekt
Der er mange etaper endnu, før arbejdet på Ringsted-Femernbanen er færdig, fortæller projektdirektøren fra Banedanmark.
- På den nordlige del af strækningen mellem Næstved og Vordingborg skal vi have elektrificeret. Det går vi med nu. Lige så snart vi åbner for togtrafikken igen, går vi i gang med at sætte kørestrøms-master og ledninger op, og efter det skal vi have lagt et nyt signalsystem ud. Det er først, når det hele er på plads, at vi kan sætte hastigheden op, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Det her projekt er et af de allerstørste projekter, vi har i Banedanmark, siger Klaus Jørgensen.
Strækningen mellem Ringsted og Nykøbing Falster udbygges med nyt dobbeltspor og hastighedsopgraderes med ibrugtagning af nyt signalsystem i 2021. Det betyder, at rejsetiden på sigt bliver en halv time kortere mellem Nykøbing Falster og København.
Se dronebilleder af den nye station her: