Efter 83 år skal det være slut med at sejle store fragtskibe ind midt i Næstved by. En politisk aftale fastslår nu, at der skal anlægges en ny havn i Næstved ude af byen. Og havnearealerne inde i Næstved by skal i fremtiden gøres til en integrereret del af byen.
Det er det helt korte resume af en ny, bred politisk aftale mellem alle partier i Næstved Byråd, der fastslår, at havnen skal flyttes ud af centrum i Næstved.
I stedet skal der anlægges en ny havn på den anden side af Svingbroen på nordsiden af kanalen vest for byen i området Stenbæksholm.
Her skal den nye havn ligge i forhold til den eksisterende erhvervshavn:
Den nye havn skal holdes indenfor en pris på maksimalt 80 millioner kroner, lyder det i aftalen. Den skal vedtages af det nuværende byråd, og vil således ikke indgå i valgkampen. Også udgifterne til at anlægge veje og lignende skal rummes i budgettet.
Byrådet har allerede tirsdag aften på et lukket møde vedtaget at bruge 6,7 millioner kroner på at købe 27 hektar jord til den nye havn.
.- Det er en stor dag, når vi får samlet alle partier om sådan en aftale. Så er der afklaring for både byen og virksomhederne på havnen, sagde borgmester Carsten Rasmussen (S) da aftalen blev præsenteret onsdag.
- Nu kan vi begynde den byudvikling, som mange i Næstved har sukket efter. Havnen er vel nok de dyreste kvadratmeter i Næstved, og de bruges til opbevaring af træ, sten, tømmer og knust glas. Vi vil gerne frigøre byen for den tunge trafik og sørge for, at der er kan bygges boliger, siger Carsten Rasmussen.
Store skibe kan ikke vende
Det nye kajanlæg skal anlægges ved Stenbæksholm, og der vil i forbindelse med havnen blive gravet et bassin, så mindre fragtskibe får mulighed for at vende. Vendeanlægget vil dog ikke blive lige så stort som det nuværende anlæg.
Derfor skal store skibe i fremtiden - ligesom i dag - sejle ind i havnen i Næstved, når de skal vende. Politikerne er dog enige om, at de vil bygge et større vendebassin, hvis der er penge til det i budgettet.
Beslutningen om at havnen skal anlægges nord for kanalen er en ændring i forhold til tidligere forslag - og det betyder, at lystbådehavnene på Ydernæs efter alt at dømme ikke behøver blive flyttet, når havnen flytter til området.
Det er 83 år siden, at havnen i Næstved blev anlagt sammen med kanalen til havet - og det var dengang en kæmpe styrke for byens industri.
I dag er fokus mere på at undgå de mange lastbiler gennem Næstved by - og politikerne vil gerne indrette en helt ny bydel på havnen, der kommer til at ligge centralt og attraktivt i byen.
Planerne om en flytning har været på tegnebrættet siden 2017.
Politisk analyse
I videoen herunder kan du se TV2 ØSTs politiske redaktør Ivan Nielsen analysere beslutningen.