Bonbon-Land har gennem flere år fået hug for at være både nedslidt og uskøn.
Men da forlystelsesparken i sidste weekend slog dørene op til en ny sæson, blev gæsterne mødt af flere nymalede forlystelser.
Parken i Holme-Olstrup har nemlig lyttet til kritikken, fortæller direktør Lars Fahlmann.
Vi har i en årrække fået lidt kritik for, at parken har virket lidt slidt – og det har vi arbejdet med i de sidste tre-fire år på at løfte niveauet
- Vi har haft stor fokus på at løfte det samlede niveau – og vi har brugt 30 procent mere på vedligehold og nye ting i parken.
Blandt de nymalede forlystelser er "Hundeprutten", som var Bonbon-Lands første rigtige forlystelse.
Den har stået i parken siden 1993, hvor tidens tand har sat sit præg. Det samme gælder for en række andre af parkens aktiviteter.
- Vi har i en årrække fået lidt kritik for, at parken har virket lidt slidt – og det har vi arbejdet med i de sidste tre-fire år på at løfte niveauet, siger Lars Fahlmann.
Bonbon-Land åbnede i 1992. Parken har været ramt af mange hårde år med faldende besøgstal, kritik fra gæsterne og dundrende underskud.
- Det er jo cirka blevet renoveret, da jeg selv var barn, konstaterer Trine Lagersted-Olsen fra Appenæs, der i dag besøgte parken, og som tydeligt husker, hvordan det har været tidligere.
Og mange andre har ment det samme.
Derfor er alle kræfter nu sat ind på at få forbedret forlystelsesparkens image, fortæller Lars Fahlmann:
- Vi har lyttet meget til vores gæster, hvad vi mangler i parken. Derfor har vi i år blandt andet introduceret to nye legepladser til de mindste.
Derudover har man også genåbnet nogle af de ellers lukkede slik-værksteder.
- Vi er langt hen ad vejen gået til opgaven og tænkt, vi skal tilbage til rødderne og værne om det her skøre karakterunivers, vi har, forklarer direktøren.
Og strategien har efter alt at dømme båret frugt. Sidste år kunne parken præsentere sorte tal på bundlinjen for første gang i 15 år.
- Situationen er supergod – vi har set en rigtig god sæson sidste år og forventer en god sæson i år. Vores sæsonkort-salg har været rigtig godt til at starte med. Vi har en tro på, det bliver en rigtig fin sæson, siger Lars Fahlmann og tilføjer:
- Det er klart, det hjælper noget, at vi har nogle flere penge til at få parken op i niveau.
Og det er dyrt at renovere. Således udestår de ikoniske andebåde fra at blive malet. Prisen her er nemlig 75.000 per andebåd.
Glade gæster
Spørger man blandt et par af dagens gæster i parken er svaret klart:
- Jeg bemærkede det med det samme, da vi stillede os op i køen. Det er jo fint grønt – det er slet ikke slidt her, siger Kristian Wunsch fra Haslev.
Det samme har Sabine Pedersen fra Nykøbing Falster bemærket:
- Der er kommet lidt flere farver på det hele, nye legepladser – og lidt mere spændende legepladser, siger hun.
Dette års investering sker på bekostning af en ny, stor forlystelse. Den manglende nyhedsværdi, tror direktøren dog ikke på, bliver nogen hæmsko.
- De (gæsterne, red.) vil stadig gerne komme her og have nogle hyggelige timer i Bonbon-Land, for der er masser af ting at prøve at have det sjovt med – men det er selvfølgelig noget vi ser ind i og forventer, at vi skal lave nogle større ting.
Lars Fahlmann har stået i spidsen for Bonbon-Land siden efteråret 2020.