Nyhedsoverblik

Falsk bankmand forsøgte at snyde flere ældre

Tirsdag forsøgte en såkaldt medarbejder fra banken at lokke personlige oplysninger ud af flere ældre borgere.

Det fremgår af døgnrapporten fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Politiet havde i løbet af dagen modtaget tre anmeldelser som lignende hinanden meget.

Her var tre ældre borgere - en 80-årig mand, en 83-årig kvinde og en 89-årig kvinde fra Fensmark - blevet ringet op af en "medarbejder fra banken".

Medarbejderen fortalte borgerne, at der var nogle mystiske overførsler i gang fra deres konti, og for at stoppe dem, skulle de aflevere deres dankort.

Det lykkedes dog kun gerningspersonen at snyde den 89-årige kvinde til at udlevere kortoplysninger og kodeord, hvorefter de senere ankom til hendes adresse for at hente kortet.

Ikke lang tid efter var der hævet beløb på hendes kortet. 

Den 80-årig mand fik også besøg, men fattede mistanke og nægtede at udlevere sit kort.

Bedragerne nåede ikke så langt med den tredje, en 83-årig kvinde, der skældte den såkaldte medarbejder ud, afbrød samtalen og ringede til politiet.

Det er ofte ældre mennesker, der bliver udsat for bedrageri. Hvis man oplever lignende telefonopkald, opfordrer politiet til, at man afbryder opkaldet og ringer 1-1-4.