Pendlere får kedelig besked forud for enden på otte måneders sporarbejde

Selvom togene mellem Ringsted og Næstved vil være stoppet i otte måneder, så får pendlerne alligevel ikke den gamle service på skinnerne tilbage foreløbig. 

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sporarbejdet er næsten slut – og den nye Glumsø station er snart klar til at åbne.  

Alligevel er der ikke lagt op til togdrift som normalt på Sydbanens skinner mellem Ringsted og Næstved, når togene igen begynder at rulle i slutningen af november.  

Når banen genåbner, så bliver det nemlig med færre tog, nedsat hastighed og længere rejsetid.  

Mens selve sporarbejdet er gået efter planen, så er det et aldrende sikringsanlæg ved Næstved Station, der skaber problemer for pendlerne; det har nemlig vist sig meget besværligt at opgradere den 40 år gamle installation, så den kan håndtere fremtidens hurtigere el-tog på strækningen. 

Læs også
Otte måneders sporarbejde frustrerer borgmestre: - Det må simpelthen kunne løses
Læs også
Otte måneders sporarbejde frustrerer borgmestre: - Det må simpelthen kunne løses

Her er Banedanmark nødt til at tage en midlertidig løsning i brug i første omgang. 

- Det vigtigste er, at vi kan genåbne strækningen mellem Næstved og Ringsted så hurtigt som muligt, siger projektdirektør i Banedanmark, Klaus S. Jørgensen, i en pressemeddelelse. 

Helt konkret, så kommer pendlerne til at mangle ekstra tog i myldretiden og må finde sig i en forlænget rejsetid på op til fem minutter indtil påsken 2021, hvor en endelig løsning endelig skulle være klar. 

Langvarigt sporarbejde 

Arbejdet med at opgradere banen blev indledt i marts måned. Det skal sikre bedre tog og kortere rejsetider på strækningen i fremtiden.  

Ud over at flytte stationen i Glumså, så er der også gennemført en række broarbejder, ligesom strækningen er blevet elektrificeret.  

- Vi glæder os til, at vi kan åbne strækningen og indvie den nye, flotte station, men jeg er selvfølgelig ærgerlig over, at arbejdet med det gamle sikringsanlæg betyder, at der til en start ikke kører helt så mange tog, som vi havde ønsket, siger Klaus S. Jørgensen. 


Nyhedsoverblik