Fire dage før juleaften gav Banedanmark en gave til de sydsjællandske pendlere, som de ville ønske, de kunne bytte.
I en pressemeddelelse skrev den statslige styrelse, at sporarbejdet mellem Ringsted og Næstved på Sydbanen blev forlænget med tre måneder, så perioden for spærret togtrafik nu i alt er på otte måneder: Fra 28. marts til 29. november.
Timingen i udmeldingen, selve forlængelsen og den primære årsag - at Banedanmark mangler sikringsteknisk personale, fordi der også skal laves jernbaneprojekter andre steder i landet - får frygten og irritationen frem i øjnene hos Næstveds borgmester, Carsten Rasmussen (S).
Hvis man virkelig ville, så burde man også kunne skaffe de teknikere, enten indenlands eller udenlands
Han er bange for, at perioden med togbusser og forlængede rejsetid til og fra København kan få mærkbare konsekvenser.
- Dem, der overvejer at flytte herned, gør det i hvert fald ikke lige foreløbig. Det kan også være, at borgere, der arbejder hos os, finder et job i København, så vi mister arbejdskraft. Man kan også frygte, at flere vil vælge bilen, hvilket vil presse vejnettet endnu mere, siger han.
Fællesmøde
Derfor tager Carsten Rasmussen nu initiativ til at få stablet et fællesmøde på benene med borgmesterkollegaer i kommunerne Ringsted, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland.
Det skal munde ud i et brev til Banedanmark og et efterfølgende møde, for Carsten Rasmussen ønsker en mere uddybende forklaring, end den han fik i pressemeddelelsen den 20. december. Han hæfter sig især ved manglen på personale.
- Det er problematisk, hvis det er et spørgsmål om, at der ikke er folk nok. Det er så det, jeg håber, vi kan få et møde med Banedanmark om og hører dem ad, om de vitterligt har prøvet og tænkt på alt - tilbudt over- og weekendarbejde og alt muligt andet - for at afkorte de otte måneder. Jeg går ud fra, at Banedanmark har prøvet alt, men det kunne være rart at høre det fra dem selv, siger han.
Sætter os lysår tilbage
Borgmesteren i Guldborgsund, John Brædder fra Guldborgsundlisten, deler Carsten Rasmussens undren over mangel på teknisk personale.
Han deler også frygten for, at folk vil flytte fra hans kommune. Det sagde han i marts sidste år, hvor hele det omfattende sporarbejde begyndte.
Dem, der overvejer at flytte herned, gør det i hvert fald ikke lige foreløbig.
Dengang sendte han og borgmestrene i Vordingborg og Lolland, henholdsvis Mikael Smed (S) og Holger Schou (S), et brev til daværende transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance, og påpegede konsekvenserne ved dét sporarbejde.
- Sydbanen har i mange år været nedgraderet, hvad angår funktionalitet og materielt, og nu er det så åbenbart os, der igen står sidst i køen. Hvis man virkelig ville, så burde man kunne skaffe de teknikere, enten indenlands eller udenlands. Det må simpelthen kunne løses, siger John Brædder i dag.
Grafik: Nick Abildgaard
- Det er sådan noget som det her, der sætter os lysår tilbage i kampen om at få folk til at flytte herned. Og det bliver utroværdigt, når vi borgmestre melder ud, at sporarbejdet vil tage så og så lang tid, og at det herefter bliver rigtig godt, men at det så pludselig tager længere tid.
Pendlerklubben i Næstved har tidligere sendt et brev til transportordførerne på Christiansborg og fået et møde med Niels Flemming Hansen fra Det Konservative Folkeparti, der ikke mener, at Banedanmark har kommunikeret godt nok.
- Når det kommer til trafikpolitik, er en af de vigtigste ting information. Så det er ikke godt nok, at sporarbejdet nærmest over natten er blevet forlænget, har han tidligere sagt.
Arbejdet på Ringsted-Femernbanen forventes at være helt afsluttet i 2023.